گیم سرور چیست ؟

گیم سرور چیست؟ چه مزیت هایی دارد ؟ به همراه معرفی چند شرکت ارائه کننده در ایران

گیم سرور (Game Server) یکی از خدمات هاست ارائه شده از سوی ارائه کننده خدمات اینترنتی است. در این سری از سرویس ها، شما امکان انجام بازی بدون هیچ محدودیت نرم افزاری و یا سخت افزاری را خواهید داشت. همچنین می توانید به صورت تیمی و با افراد دیگر از نقاط مختلف به بازی بپردازید. اکنون بازی های زیادی برای گیم سرورها نوشته شده است. در این مقاله به بررسی انواع گیم سرورها و چند سایت ارائه کننده این دسته از خدمات در ایران می پردازیم.

گیم سرور چطور کار می کند؟

داده ها از رایانه کاربران به سمت سرور حرکت می کند، در آنجا مورد پردازش قرار می گیرد و سپس نتیجه پردازش برای آن ها پس فرستاده می شود. در اینجا سرور موظف است تا اطمینان حاصل کند که به هر کدام از بازیکنان و یا کاربران اطلاعات دقیق و مرتبط به پیشرفت و موقعیت آنها در بازی را نشان دهند.

گیم سرور چیست ؟
چند نمونه گیم سرور داریم؟

گیم سرور اختصاصی: این نمونه از سرور شاید یکی از گرانترین سرویس های گیم سرور باشد اما با این وجود بهترین گزینه انتخابی شما خواهد بود. گیم سرورهایی که به صورت اختصاصی هستند، به شما پهنای باند بیشتر و عملکرد بهتری را ارائه می دهند. این گیم سرورها بهترین گزینه ها برای انجام بازی های گروهی بزرگ هستند و به خاطر پرداختی که شما دارید به شما خدمات بیست و چهارساعته ارائه می شود.

اگر شما واقعا می خواهید از یک بازی آنلاین سنگین و چندنفره (Massively Multiplayer Online Game یا MMO) استفاده کنید، بهترین انتخاب برای شما انتخاب گزینه گیم سرور اختصاصی است. ممکن است در زمانی که شما نسبت به خرید گیم سرور اختصاصی اقدام میکنید، شرکت ارائه کننده اینگونه از خدمات به شما سرورهای کلاستر شده (خوشه ای) را ارائه کند، که هم توانایی پشتیبانی از بازی های MMO را داشته و هم می توانند برای تعداد زیادی از بازیکنان به کار برده شوند.

با این حال اگر بازی که انتخاب می کنید، یک بازی ساده است، می توانید از خدمات اختصاصی ارزانتر هم استفاده کنید.

گیم سرور چیست ؟
لیسن سرور (Listen Server): این نمونه از گیم سرور ها بازی را به مانند سرویس اختصاصی به اجرا می آورد. اما تفاوت و عیب آن ها این است که در اینجا در هنگام بازی مجبور هستید با برخی از کاربران دیگر که همان بازی را اجرا می کنند همراه شوید. در اینجا یک کلاینت اصلی یک ماشین مجازی را به اجرا در می آورد و بازیکنان دیگر به آن متصل شده و در بازی وارد می شوند.

در هنگام استفاده از گیم سرور های Listen هر کدام از بازیکنان که در هاست حضور دارد اختیار بازی خود را دارد. این نمونه از سرورها، شبیه به گیم سرور های اختصاصی هستند اما در واقع شما بر روی یک هاست عمومی و یک فریم ورک مشترک بازی می کنید.

شما با داشتن یک گیم سرور اختصاصی کنترل بهتری بر روی منابع و بازی خودتان داشته باشید.

اگر می خواهید بازی رقابتی و جمعی داشته باشید گیم سرور Listen server به نظر گزینه بسیار مناسبی می آید.

عملکرد در این نمونه از گیم سرور ها به خاطر اینکه توان سرور بین چندین نفر تقسیم می شود، کم می شود.

علاوه بر این ورود و خروج بازیکنان از بازی می تواند سبب توقف و یا کند شدن بازی برای دیگران شوند.

این سرورها بر روی دیتاسنتر نیست و بیشتر بر روی ماشین های کاربران به اجرا در می آیند. به همین خاطر اگر کاربری که ماشین اصلی بر روی رایانه اصلی آن به اجرا در می آید از بازی خارج شود، ماشین مجازی آن خاموش می شود. گیم سرورهای Listen Server نمی توانند از تعداد زیادی از کاربران پشتیبانی کنند. این مشکل به خاطر وجود پردازنده ها و الزام به داشتن پهنای بند بالاست، همچنین ممکن است به خاطر نوع برنامه بازی، امکان اتصال تعداد زیادی از بازیکنان به وجود نیاید.

آیا بازی با Game server بهتر است یا Network؟

اگر شما اهل شبکه باشید میدانید که راه اندازی یک شبکه با توان کافی می تواند بسیار پرهزینه باشد، اگر به فکر راه اندازی یک مرکز بازی های رایانه ای هستید، حتما باید از سرورهایی با پردازنده های قوی و پر هسته استفاده کنید.

استفاده کردن از سرور هایی که چند هسته را بتوانند پشتیبانی کنند هم یک واقعیت مبرهن و واضح است. مقدار رم واقعا بستگی به نوع بازی دارد ولی طبیعی است که تعداد رم ها با ظرفیت های بالا می تواند جریان خوبی را در اختیار کاربران قرار دهد. داشتن کلاینت مناسب (اعم از رایانه اتصال، مانیتور، مانیتور، ماوس و هدفن و احیانا وسایل اضافی) هم که جای خود را دارد.

سر جمع این موارد می تواند هزینه زیادی را برای شما ایجاد کند. پس شاید برای یک تیم دوستانه زیاد به صرفه نباشد که از یک سرویس شبکه ای خصوصی استفاده کنند. اینجاست که هاست های گیم سروری به درد می خورد.

گیم سرور به راحتی قابل ارتقا است، تعداد کاربران نیز بر حسب نیاز می تواند با اندکی صرف هزینه اضافه شود. همه کاربران می توانند از هر جایی با یک خط اینترنت به محیط بازی متصل شوند، و در عین حال نیازی به گرافیک های قوی و یا پردازنده های پر سرعت هم نخواهند داشت. هزینه ای که برای در اختیار داشتن یک گیم سرور صرف می شود می تواند بین بازیکنان تقسیم شود در این صورت، واقعا بازی کم هزینه می شود.

اما یک مشکل کوچک وجود دارد و آن هم داشتن اینترنت پرسرعت و بدون قطعی است. اگر گیم سرور خوبی را تهیه کردید حتما از یک شرکت تامین خدمات اینترنتی یک سرویس خوب و با سرعت بالا تهیه کنید.

گیم سرور چیست ؟
معرفی چند گیم سرور ایرانی

  • ایرانیکا سرور: این شرکت ارائه کننده خدمات میزبانی، چند پانل مختلف را برای شما ارائه کرده است. مقدار رم از 512 مگابایت تا 4 گیگابایت، تعداد هسته پردازنده از 1 تا 4 هسته و ترافیک هم از 20 تا هفتاد گیگ متفاوت است.
  • قائم هاست: این شرکت هم بر طبق ادعای خودش اقدام به ارائه گیم سرور های با ترافیک نامحدود کرده است. این شرکت مدعی استفاده از هاردهای SSD است و همچنین استفاده از فایروال های سخت افزاری و پردازنده های قوی را تضمین کرده است. در پنل قیمت آن نیز انواع مختلفی از قیمت های و شرایط را مشاهده می کنیم. مقدار رم از یک تا 16 گیگابایت متغیر است، پردازنده ها هم از دو هسته ای تا 16 هسته ای در دسترس هستند. فضای دیسک هم می تواند تا 70 گیگ افزایش پیدا کند. قیمت ها به نسبت شرکت ایرانیکا بالاتر هستند. تمامی خدمات گیم سرور نیز بر روی دیتاسنتر آسیاتک ارائه می شوند.
  • نوین هاست: این شرکت هم در ابتدا پهنای باند نامحدود را وعده داده است همچنین دو بازی محبوب کانتر و ندای وظیفه در ابتدای ورود به بخش گیم سرور را مشاهده می کنیم. بعد از وارد شدن به قسمت پنل های قیمت یک رنج نسبتا گسترده از خدمات را مشاهده می کنیم. در اینجا تعداد پردازنده ها از یک تا 8 گیگاهرتز (بدون اعلام تعداد هسته) را مشاهده میکنی. مقدار رم هم می توانند تا 48 گیگابایت افزایش پیدا کند. تمام دیتاسنتر در ایران قرار گرفته است و قیمت ها هم بسته به خدمات انتخابی شما متفاوت است. درباره هسته، نوع هارد ها و یا سایر الزامات توضیحاتی ارائه نشده است، اما با این حال پنل آپشن های متنوعی را به کاربران ارائه می کند.

سوالات متداول

گیم سرور چیست؟

گیم سرور یک سرویس هاست است که به صورت اختصاصی و یا Listen در اختیار کاربران قرار می گیرد و آنان می توانند به صورت مشترک و تیمی به انجام بازی در محیط وب بپردازند. مزیت این روش آن است که هر کدام از کاربران می توانند از هر جایی به بازی دسترسی داشته باشند.

چند نوع گیم سرور وجود دارد؟

به صورت معمول دو نمونه گیم سرور وجود دارد. نمونه اول اختصاصی –Dedicated Server- نام دارد که تمام منابع در اختیار افراد قرار مر گیرد. حالت دوم لیسن سرور –Listen Server- نام دارد که در آن یک ماشین مجازی توسط یک کاربر بین بقیه افراد به اشتراک گذاشته می شود. حالت جفت به جفت –Peer to Peer، که در آن سرور میزبان تنها یک انتقال دهنده اطلاعات هماهنگی است. در این سرور اطلاعات خام را از یک کاربر و یا کاربران به بقیه انتقال می دهد؛ در نهایت شیوه Listen Peer است، در این حالت، اطلاعات بازی برای یک کلاینت اصلی ارسال شده و بعد از طریق آن به تمام افراد متصل شده ارسال می گردد. استفاده از دو حالت Peer to Peer و Listen Peer چندان مرسوم نیست.

کدام به صرفه تر است، گیم سرور یا شبکه؟

از نظر هزینه گیم سرور بسیار به صرفه تر است. منابع سخت افزاری و اتصال به شبکه می تواند به راحتی بین بازیکنان تقسیم شود، در عین حال نیاز به تجهیزات سخت افزاری سنگین در طرف کاربر (کلاینت ) نیز وجود ندارد.

آیا گیم سرور در ایران ارائه می شود؟

بله، شرکت های هاستینگ زیادی هستند که انواع خدمات و پنل های قیمت را برای این دسته از سرورها ارائه می کنند.

Rating: 4.0/5. From 2 votes.
لطفا صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو اصلی

question