فناوری voip سامانه انتقال داده و صوت بر بستر شبکه است. در این مقاله به بررسی مزایای voip، راه اندازی voip و همچنین انواع voip در بازار پرداختیم.

فناوری voip چیست و چه مزایایی دارد؟

فناوری voip چیست؟ مزایای voip چیست؟  برای راه اندازی voip چه کاری باید کرد؟ آیا در بازار انواع voip برای سازمان ما وجود دارد؟ این سوالاتی  است که از سوی بسیاری از افراد پرسیده می شود.فناوری voip یا ویت، به روش انتقال صدا با استفاده از تجهیزات شبکه گفته می شود. در این روش سیستم تلفن و یا برقراری صوت از IP استفاده می کند.

مزایای voip بسیار زیاد است که در ادامه به توضیح آن ها خواهیم پرداخت. در هر شبکه ممکن است از انواع voip بسته به نیاز استفاده شود. راه اندازی Voip هم موضوعی که شاید باعث سردرگمی شما شود با این حال ما در اینجا بسته به وسعمان سعی می کنیم که این موضوعات را توضیح دهیم.

مزایای voip، انواع voip، تکنولوژی voip، راه اندازی voip

فناوری voip چیست؟

فناوری voip فناوری بسیار جدیدی است که چند سال است به دنیا معرفی شده است ولی در این مدت کم هم بسیار از آن استقبال شده است. تا سی سال پیش خبری از اینترنت گسترده نبود و شبکه های معمول PSTN تنها راه برقراری تماس های تلفنی بودند. در عین حال برای ارتباط راه دور و فرامرزی هم یا مستلزم استفاده از خطوط ویژه بودیم و یا باید هزینه های بسیار گزافی را به شرکت های ارائه کننده خدمات می پرداختیم. اما ورود رایانه های شخصی و گسترش اینترنت همه چیز را عوض کرد.

اینترنت با خود تکنولوژی های فراوانی از جمله تلفن voip را آورد. با رشد انقلابی ارتباطات و گسترش اینترنت و توسعه سرورها تبادل اطلاعات بسیار سریع، ارزان و گسترده شد. در ابتدا نوشته، بعد تصاویر و در ادامه صدا و در انتهای ویدئو به عنوان جریان اصلی ارتباطات مبتنی بر شبکه شناخته شده است. اکنون اینترنت نقش بسیار مهمی در ارتباط صوتی دارد و تکنولوژی Voip نیز یکی از مهمترین مواردی است که اکثر سازمان ها  از آن استفاده می کنند.

ویپ voip چطور کار می کند و مزایای voip چیست؟

هنگامی که در محیط صحبت می کنیم، با استفاده از حنجره خود ارتعاشاتی در هوای اطراف ایجاد می کنیم. این ارتعاشات به صورت صدا توسط گوش ما شناخته می شوند. نحوه توسعه آن ها هم به مانند امواج آب است. به این شکل توزیع امواج، حالت آنالوگ یا Analogue می گویند. تلفن های سنتی موج های آنالوگ را تبدیل به پالس می کردند این شیوه مبتکرانه بود اما مشکلات متعددی داشت و مهمترین مشکل آن نویز بود. اما در تکنولوژی voip ما موج های آنالوگ را تبدیل به موج های دیجیتال می کنیم. در این صورت دو مزیت داریم. اول آنکه می توانیم به راحتی صوت را در قالب استاندارد و پایداری ذخیره کنیم. دوم امکان ارسال صوت به صورت بسته های اطلاعاتی بر روی بستر شبکه میسر می شود.

دانستن موارد لازم برای voip

کدک کردن فایل ها صوتی در voip

همانطور که در بالا گفته شد، در سیستم های دیجیتال موج های آنالوگ تبدیل به سیستم های رقمی (دیجیتالی) شده و به سمت مقصد ارسال می شوند. تبدیل سیستم آنالوگ به دیجیتال به «کدک کردن» معروف است. در واقع کدک برنامه ای است که از یک الگوریتم خاص برای تبدیل فایل های آنالوگ به دیجیتال استفاده می کند.

کدگشایی (دیکد کردن)  فایل های voip

بعد از رسیدن فایل های دیجیتال به مقصد باید روند معکوس یعنی تبدیل دیجیتال به آنالوگ صورت بگیرد. این فرایند به «دیکد کردن» یا کدگشایی معروف است. در این فرایند، از الگوریتمی که در کدک کردن فایل ها استفاده شده است بهره می گیریم و فایل هایی که حاوی مقادیر عددی هستند را تبدیل به نوسانات مغناطیسی کرده و به سمت بلندگوها می فرستیم.

تبدیل فایل های صوتی به بسته های دیجیتالی(صفر و یک) به جای پالس های مغناطیسی مزایای فراوانی دارد و می تواند سبب کاهش چشمگیر هزینه های ارتباطی، افزایش سرعت و گسترش قابل توجه شبکه ارتباطی شود. با این حال هر فناوری این امکان را دارد که از سوی افرادی مورد سو استفاده قرار بگیرد و فناوری voip نیز از این قانون مستثنی نیست. در فناوری voip هم مانند همه فناوری های تحت شبکه باید ملاحظات امنیتی و دسترسی به خطوط ارتباطی را در نظر گرفت تا ارتباطات بدون مشکل ایجاد شوند.

مزایای voip، انواع voip، تکنولوژی voip، راه اندازی voip

مزایای voip

در ادامه به بررسی مزایای voip برای سازمان می پردازیم و می بینیم که این فناوری به چه شکلی محیط کاری ما را دگرگونه می کند؛

  • عدم نیاز به سیم کشی های مضاعف

یکی از مهمترین مزایای voip این است که نیازی به ایجاد خطوط سیم کشی اضافه تر در شبکه وجود ندارد. خطوطی که برای ارتباطات رایانه ها و یا سایر دستگاه ها استفاده می شوند می توانند به عنوان خط ارتباطی voip هم استفاده شوند.

  •  اجرای کنفرانس های صوتی و حتی تصویری

امروز با استفاده از فناوری voip می توان با هزینه ای بسیار کم جلسه های صوتی و تصویری دو یا چند طرفه را اجرا نمود هیچ محدودیتی هم از نظر جغرافیایی و یا دوری افراد از هم وجود ندارد.

  •  ادغام شدن تلفن  و رایانه شخصی با همدیگر

با استفاده از سامانه های نرم افزاری مانند Softphone این امکان برای مهیا می شود که بتوانیم از سیستم تلفن خود بر روی رایانه شخصی استفاده کنیم. این کار به خصوص برای بخش های CRM که همزمان باید تماس با مشتریان، اطلاعات آنها و هماهنگی با بخش های گوناگون را انجام دهند یک مزیت فوق العاده است. به علاوه امکان ضبط مکالمات، سنجش زمان آن ها و بسیار از موارد دیگر برای ما مقدور می شود.

  • ارتباطات ارزان فرامرزی

کاربرانی که از فناوری voip استفاده می کنند این امکان را دارند که بتوانند به راحتی ارتباطات فرامرزی را با نرخ بسیار کم برقرار سازند. با استفاده از این سامانه شرکت های بین المللی می توانند با هزینه بسیار کم با تمام شرکای تجاری و نمایندگی های فرامرزی خود بدون پرداخت هزینه های سنگین تلفن راه دور ارتباط برقرار کنند.

  • تسهیل گسترش شبکه

یکی از مهمترین مزایایی که voip به ما می دهد آن است که می توان بدون به هم زدن شبکه و یا انجام سیم کشی های فراوان کاربران زیادی را به شبکه اضافه کرد.

  • تسهیل مدیریت و تمرکز آن

بسیاری از مراکزی که نیازمند برقراری ارتباطات تلفنی زیاد هستند مانند مراکز خدمات مشتریان و یا مراکز پاسخگویی می توانند به راحتی از سامانه Voip به عنوان بدنه اصلی ارتباطی خودشان استفاده کنند. با این کار امکان مدیریت کردن شبکه ارتباطی، کاربران و یا خط دهی به مشتریان برای ارتباط با قسمت های مرتبط مهیا می گردد.

  • ترکیب صدا و دیتا

یکی از بهترین مزایایی که voip در اختیار ما قرار می دهد این است که می توانیم داده ها و صدا را با هم ترکیب کنیم و یا در واقع از یک خط داده برای انتقال داده ها و رسانه استفاده کنیم. توجه داشته باشید که در  این سیستم داده ها و رسانه هر دو به صورت  صفر و یک انتقال داده می شوند و به همین خاطر می توان به راحتی از یک خط برای انتقال آن استفاده کرد.

  •  امکان استفاده از تجهیزات تولید کنندگان مختلف با هم

فناوری voip به صورت فراگیر توسط تولیدکنندگان مختلف در سرتاسر جهان مورد پشتیبانی قرار می گیرد. به همین خاطر تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری گسترده ای برای پشتیبانی از آن وجود داد که به خاطر وجود استانداردهایی که در این سامانه وجود دارد همگی آن ها می توانند به خوبی با همدیگر کار کنند.

  • به روز بودن فناوری voip

به خاطر اهمیتی که فناوری voip در دنیای ارتباطی دارد، هر روز شاهد پیشرفت های گسترده ای در این فناوری و یا تجهیزات و نرم افزارهای مرتبط با هستیم. اکنون بسیاری از مراکزی که بر روی تجهیزات شبکه کار می کنند توجه ویژه ای هم به توسعه فناوری voip و افزودن بر مزایایی این شیوه ارتباطی دارند.

  • قابلیت برنامه نویسی و ترکیب با نرم افزارهای دیگر

یکی از مزیت های فناوری voip این است که این فناوری می تواند به صورت نرم افزاری توسعه داده شود. به همین خاطر افزونه ها و نرم افزارهای مدیریتی بسیاری برای آن ساخته شده و در بازار وجود دارد. به علاوه آنکه با این امکان می توان سیستم های شخصی و مخصوص به سازمان را طراحی کرد و یا سامانه voip را با سامانه های دیگر ترکیب کرد.

  • پشتیبانی زیرساخت های مخابرات کنونی از فناوری voip

تمام زیرساخت های کنونی به صورت کامل از فناوری voip به صورت کامل پشتیبانی می کنند و مشکلی از نظر شبکه زیرساخت وجود ندارد.

راه اندازی voip

راه اندازی voip امکانات بسیار متنوعی را در اختیار ما قرار می دهد که کار ارتباطات شبکه را بسیار تسهیل می کند. در زیر به برخی از آن ها اشاره شده است.

  •  امکان ایجاد تلفن های داخلی، به صورت نا محدود.

با توجه به این که این سیستم بر مبنای سیستم های شبکه و نرم افزاری کار می کنند. لذا بدون هیچ محدودیتی می توان شماره های داخلی در آن ایجاد کرد.

  • دریافت پیام های صوتی

داشتن صندوق پستی صوتی یا Voicemail به خصوص در زمان شلوغی یا تعطیل بودن سازمان می تواند سرویس مهمی باشد. همچنین امکان پیگیری سفارشات در زمانی که شرکت ها و سازمان در حال کار نیست هم ممکن می شود.

  • ضبط و ذخیره مکالمات

با توجه به بستری که سامانه voip دارد، ما می توانیم تمام تماس های صوتی را ذخیره کرده و آرشیوی از تماس های تلفنی ایجاد کنیم.

  •  پشتیبانی از تلفن های نرم افزاری

با نصب نرم افزاری مانند Softphone این امکان برای ما مهیا می شود که بتوانیم به کاربران، بخش ها و خطوط داخلی به راحتی دسترسی داشته باشیم. همچنین برای انجام کارهایی مانند CRM هم امکانات بسیار خوبی در اختیار ما قرار می گیرند. با داشتن این سامانه نرم افزاری امکان استفاده لب تاپ ها و موبایل هم به عنوان وسیله ارتباطی مهم در اختیار ما قرار می گیرد.

  • امکان ارسال فکس و یا ایمیل

از آنجا که فناوری voip بر بستر داده طراحی شده است می توان از آن انواع فناوری ها را پیاده سازی کرد. یکی از مهمترین آن ها امکان استفاده از سامانه voip به عنوان ارسال کننده و دریافت کننده فکس و یا ایمیل است. با این کار ما می توانیم تمامی مراسلات خود را با استفاده از این سامانه انجام دهیم.

  • امکان ارسال Voicemail

اگر دو طرف دریافت کننده و ارسال کننده از سامانه voip استفاده کنند این امکان برای آنها مهیا می شود که بتوانند به راحتی برای همدیگر Voicemail ارسال کنند.

  • سرویس Interactive Voice Response

شاید این تجربه را داشته باشید که در تماس با سازمانی فهرستی صوتی برای شما پخش شده است و از شما در خواست کرده است که با فشردن کلیدی به بخش مورد نظرتان وصل شوید. به این سامانه «تعامل با صوت در حال پخش یا Interactive Voice Response » یا به اختصار IVP گفته می شود. با این سامانه راهنمایی ارباب رجوعان و مشتریان بسیار سریعتر و راحت تر انجام شده و آن ها می توانند به راحتی به بخش مورد نظر خود مراجعه کنند.

  • ایجاد صف های انتظار

در روزهای شلوغ پاسخگویی سریع به مخاطبان می تواند بسیار تاثیر گذار باشد اما همیشه اینکار میسر نیست. ایجاد یک صف انتظار می تواند ایده خوبی برای این کار باشد.یکی از مزایای voip این است که می تواند به راحتی برای تماس گیرندگان یک صف انتظار ایجاد کند و به راحتی امکان ارتباط راحت تر را برای آنها فراهم آورد.

  • پاسخگویی در وقت اداری

با داشتن یک سامانه voip این امکان برای ما مهیا می شود که بتوانیم در ساعات اداری پاسخگوی تماس گیرندگان باشد و در زمان های تعطیلی آن به تماس گیرندگان زمان مراجعه بعدی را اعلام کنیم. این کار از سردرگمی مراجعه کنندگان به شدت جلوگیری می کند.

  •  ارائه گزارش از تماس ها

با داشتن سامانه voip این امکان وجود دارد که بتوانیم از زمان، مدت، بخش و کاربر مرتبط و غیره یک گزارش کامل را در اختیار داشته باشیم. این کار در برنامه های بازاریابی و یا CRM می تواند نقش بسیار مهمی داشته باشید.

مزایای voip، انواع voip، تکنولوژی voip، راه اندازی voip

انواع voip

اگر ما خواهان راه اندازی voip در سازمان خودمان باشیم انتخاب های متعددی را در اختیار داریم. اکنون انواع voip برای انواع سازمان ها در دسترس است. یکی از انواع voip که برای سازمان های بزرگ استفاده از سرور اختصاصی voip در یک سازمان است. برای این شیوه باید از افراد متخصص برای راه اندازی voip در سازمان خود بهره ببریم. دیگر انواع voip می توانند کمی ساده تر باشند.

اگر ما در سازمان کوچکی کار می کنیم و می خواهیم از مزایای voip بهره مند شوید، بهتر است به سراغ انواع voip هایی برویم که با سرورهای ساده تر و یا حتی رومیزی بتوانند کار کنند.
بسته به نوع شبکه ما سامانه voip می تواند بسیار متنوع باشد. وای اصول همگی آنها تقریبا یکسان است.

انواع voip و شبکه های یکپارچه

شبکه یکپارچه تلفن یا IP-PBX در واقع یکی از انواع voip است که برای اجرای شبکه تلفن درون سازمان استفاده می شود.

برندهای مختلفی مانند الستیکس، ایزابل و فری پی.بی.ایکس از این سیستم پشتیبانی می کنند. گزینه های که این سامانه در اختیار ما قرار می دهد مانند voip است و تفاوت چندانی با آن ها ندارد. در بازار فناوری های voip ما شاهد محدودیتی نیستیم و تقریبا تعداد زیادی از شرکت های نمونه ها و انواع voip را بر بسترهای سخت افزاری و یا نرم افزار را به بازار عرضه می کنند.
هر کدام از انواع voip موجود در بازار می توانند از یکی از پروتکل های زیر استفاده کرده باشند:

  • H.323
  • MGCP
  • SIP
  • H.248
  • RTP
  • (RTP(RTCP
  • SRTP
  • SDP
  • IAX

چند ایراد کوچک در voip

با اینکه فناوری voip از سیستم دیجیتالی استفاده می کند با این حال باید شبکه زیرساخت مناسبی برای تبادل این اطلاعات وجود داشته باشد. در برخی از مناطق که زیرساخت های قدیمی تر در شبکه مخابرات وجود دارد، ممکن است مقداری نویز را را در صدای دریافتی شاهد باشیم.

یکی از مهمترین مواردی که در ارسال داده های بر روی شبکه وجود دارد پروتکل های ارسال داده است. هر جریان داده باید با یک پروتکل مشخصی برای دریافت کننده آن ارسال شود. صدا در voip تبدیل به داده می شود و بعد از آن توسط بسته های داده ارسال شده و بعد از رمزگشایی تبدیل به موج های آنالوگ می شود.  اگر بسته های صوتی به درستی دریافت نشوند ما شاهد سکوت و یا در هم ریختگی صوتی خواهیم بود. البته این موارد بسیار نادر هستند و بیشتر مربوط به شرایط بسیار بد جوی، طوفان های خورشیدی که بر روی ماهواره ها اثر می گذارند و غیره می شود. در شرایط کلی سیستم voip صدای قوی و پر طنینی را برای ما ایجاد می کند و ما می توانیم از مزایای voip بهره مند شویم.

بر خلاف سیستم های تلفنی معمول در صورتی که صدایی به درستی دریافت نشود به جای شنیدن نویز ما شاهده ایجاد سکوت در میان صدای پخش شده هستیم. با این حال این موارد بسیار نادر هستند. در راه اندازی voip از پروتکل RTCP برای انتقال داده ها استفاده می شود.

یکی از مشکلات سیستم های voip آن است که این سامانه ها وابسته به شبکه هستند. این وابستگی سبب می شود در صورت قطع جریان برق ما نتوانیم با تلفن خود ارتباطی را بر قرار کنیم. برای رفع این مشکل می توانیم از سامانه UPS استفاده کنیم.  سامانه voip بر خلاف تلفن های معمول برق مورد ارتباطی خود را از مخابرات دریافت نمی کند بلکه از سرور داخل شبکه ما می گیرد. این کار سبب می شود که برخی از مواقع با قطع جریان برق تماس های تلفنی خود را از دست بدهیم. بهترین کار استفاده از UPS ها برای حفظ جریان برق موقت و ارتباط تلفنی است.

در کل باید گفت که voip بیشتر برای سازمان های بزرگ طراحی شده است تا سازمان های کوچک، بنابراین شاید کمی راه اندازی آن برای ما هزینه داشته باشد.

در آی تی باز ما با ارائه انواع راهکارهای شبکه، تجهیزات دیتاسنتر و قطعات سرور آماده ایم که به شما در زمینه راه اندازی این سامانه کمک کنیم. شما می توانید برای اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.

No votes yet.
لطفا صبر کنید...

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو اصلی

question