دارک وب چیست؟

دارک وب چیست؟

دارک وب چیست؟ آیا شما تاکنون این کلمه را شنیده‌اید؟ این کلمه برای بسیاری از اهالی و شبکه به مثابه یک جزیره بی بازگشت و شهر ممنوعه است. در این مقاله قصد داریم که ببینیم دارک وب چیست؟ سایت‌های دارک وب چگونه کار می‌کنند و چطور می‌توانیم به دارک وب دسترسی داشته باشید و همچنین در ادامه به بررسی این موضوع می‌پردازیم که دارک وب در ایران در چه وضعیتی است.

دارک وب چیست ، سایت دارک وب، سایت دارک وب، دسترسی به دارک وب، دارک وب در ایران

دارک وب چیست؟

دارک وب یا dark web فضایی نادیدنی در وب است. این فضا مملو از اقدامات غیرقانونی و شرورانه است. در وب سیاه عده زیادی از هکرها، خلافکاران و باندهای تروریستی به تبادل اطلاعات می‌پردازند. این فضا به صورت معمول در دسترس همه افراد نیست و  ورود به آن نیز به کسی توصیه نمی‌شود.

دارک وب در واقع برگردان مجازی  از دنیای فیزیکی خلافکاران در دنیای وب است. در این فضا اقدامات خلافکارانه و دیگر موارد به وفور انجام می‌شود و اغلب هم  این اقدامات یا قابل پیگیری نیستند و یا تعقیب قضایی آن‌ها بسیار مشکل است.

به جای کلمه دارک وب عبارت «دیپ وب یا deep web» نیز هم به اشتباه بیان می‌شود. دیپ وب در واقع بخشی از وب است که از دسترس عموم افراد به دور است. ولی امکان دسترسی به درگاه‌های آن برای همه وجود دارد. برای مثال سامانه‌های دانشگاهی یک فضای دیپ وب هستند. در این سامانه‌ها افراد به راحتی می‌توانند به درگاه آن بر روی اینترنت مراجعه کنند و در صورت مجاز بودن به ورود، وارد فضای داخلی آن شده و از خدمات این فضاها استفاده کنند. دیپ وب در واقع سطح دوم دسترسی به وب است و هر سازمان و یا شبکه اینترنت محلی که به اینترنت متصل می‌شود به نوعی یک دیپ وب هم محسوب می‌شود.

یکی از نکاتی که در وب سیاه وجود دارد این است که ورود به این فضا از طریق شیوه‌های معمول گشت زنی در اینترنت ممکن نیست. برای مثال شما نمی‌توانید با جستجو کردن نام یک سایت در گوگل به سایت‌های دارک وب دسترسی داشته باشید. در این فضا دسترسی به شکل دیگری انجام می‌شود.

نکته:

در هنگامی که شما از بسیاری از ابزارها، مرورگرها، سیستم‌های عامل و یا موتورهای جستجوی دنیای دارک وب کار می‌کنید توسط سرویس‌های امنیت سایبری تعقیب می‌شوید!  بر خلاف تصور رایج دارک وب، مکان پنهانی برای شهروندان عادی  نیست. کارتل‌های مواد مخدر، تیم‌های تروریستی و یا باندهای فروش اسلحه از اینکه همه به دنیای آن‌ها وارد شوند خوشنود نخواهند شد و شاید خود آن‌ها شما را به پلیس معرفی کنند!!. به همین خاطر وارد شدن به دنیای دارک وب می‌تواند مشکلات قانونی جدی برای شما به وجود بیاورد!

دارک وب چگونه کار می‌کند؟

دارک وب از لحاظ کارکرد تفاوت زیادی با دنیای وب معمول ندارد. در آنجا هم آی پی‌ها، سرورها و سایر ملزومات شبکه وجود دارد. اما تفاوت اساسی در شیوه استفاده از این ابزارها است.

  • پیام‌هایی که در وب سیاه رد و بدل می‌شود، به شیوه رمزنگاری شده است و این رمزها به راحتی قابل شکستن نیستند. در صورت شکستن رمز‌ها پیام آن‌ها بسیار نامفهوم است. اغلب شامل موارد معامله شده، مکان معاملات و غیره می‌شوند که در پوسته دوم رمزنگاری نوشته شده اند و تنها گیرنده و دریافت کننده معنای آن را می‌فهمند.
  • دومین تفاوت در آدرس دهی دارک وب است. آدرس‌هایی که در وب سیاه هستند به صورت Hash  هستند. این آدرس‌ها به صورت مکرر تغییر می‌کنند و به همین خاطر شما نمی‌توانید برای دوبار از یک آدرس دیدن کنید و ارائه کننده محتوا بر روی دارک وب می‌تواند در هر زمان بدون نیاز به کار خاصی آدرس هش خودش را تغییر دهد.
  • در وب سیاه هیچ مالکیت، آدرس و حق قانونی ثبت نمی‌شود. تمام ارتباطات به صورت کاملا گمنام و یا با نام‌های مستعار صورت می‌گیرد و افراد نمی‌توانند فرد یا صاحب محتوای را شناسایی کنند. سرویس‌هایی مانند whois در دارک وب وجود ندارد!
  • در دارک وب گرافیک نقش کمی دارد! در واقع در این دنیا پیام‌ها بیشتر در محیط‌های کنسول و یا بدون هیچ گرافیکی دریافت و ارسال می‌شوند. در این دنیا عکس و فیلم و یا گرافیک نقش کمی دارند و تنها توسط برخی از سایت‌های بر روی محتوای‌هایشان از گرافیک استفاده می‌کنند. این کار هم به خاطر کاهش حجم تبادل اطلاعات است و هم به این خاطر است که افرادی که با دارک وب کار می‌کنند اغلب به دنبال منظورهای خاص هستند و نیاز به جذب و جلب نظر ندارند.
  • دارک وب آنقدرها هم تاریک نیست. در وب سیاه برخی از پیام‌های قانونی نیز تبادل می‌شود. برخی از تبادلات بین بانک‌ها، سرویس‌های  ایمیل و یا برخی از فعالیت‌های امنیتی، نیز در محیط دارک وب انجام می‌شوند. اما بهتر است این فضا را قسمتی از دپ وب بدانیم تا دارک وب. گرچه اصولی که در این فضاها به کار برده می‌شوند تقریبا یکسان هستند.

یک سوالی که شاید برای شما مطرح شده است این است که چرا پلیس نسبت به بستن وب سیاه اقدام نمی‌کند؟ جواب این است که بخش بزرگی از این سرور‌ها و رایانه‌ها و طرف‌های درگیر در دنیای دارک وب ناشناخته هستند. سرورها هم دائم به شبکه وصل نیستند. آدرس‌ها بسیار متغیر است و افراد توسط تیم‌ها و کارتل‌های بزرگ خلافکار پشتیبانی می‌شوند. باندهای بزرگ مواد مخدر گاه آنقدر قدرتمند هستند که خود به صورت یک کشور عمل می‌کنند. انواع تیم‌های مواد مخدر در برزیل، افغانستان، شرق آسیا و آفریقا این امکان را دارند که بدون آنکه توسط دولت محلی تحت تعقیب قرار بگیرند به فعالیت خود ادامه دهند.

در عین حال بخش بزرگی از دارک وب توسط تیم‌های مافیایی با افراد قوی و نفوذی در بدنه پلیس اداره می‌شوند. برای همین اقدام علیه آن‌ها به سرعت شناسایی می‌شود و پلیس نمی‌تواند به راحتی هکرها و کارشناسان دارک وب را دستگیر کند. اعلام جرم بر علیه کارشناسان و هکرهای دنیای وب سیاه هم بسیار مشکل است. زیرا تقریبا هیچ ردپایی در این محیط باقی نمی‌ماند.

در کنار این موارد کسانی که در دنیای دارک وب هستند از یک روال مشخص برای اتصال استفاده نمی‌کنند. همین کار دریابی را بسیار پیچیده تر می‌کند. در واقع همه چیز در دنیای دارک وب یکبار مصرف است.

خرید و فروش در دنیای وب سیاه هم به وسیله رمز ارزها انجام می‌شود. برای همین در دارک وب هیچ حسابی بانکی وجود دارد که بتوان  مراسلات بانکی را پیگیری کرد.

دارک وب چیست ، سایت دارک وب، سایت دارک وب، دسترسی به دارک وب، دارک وب در ایران

دسترسی به دارک وب

دسترسی به دنیای دارک وب کار توصیه شده ای نیست. همانطور که در بالا گفته شد، اینجا جایی نیست که بخواهید از بودن در آن لذت ببرید و مشکلات قانونی و توضیح دادن به پلیس سایبری برای ورود به این فضا هم جای خود را دارد. در کنار آن باید آماده هر نوع هک شدن، ویروسی شدن و یا مشکل دیگر بر روی رایانه شخصی و یا حتی زندگی شخصی خود باشید. در ضمن آنکه روش‌هایی که ما در اینجا توضیح می‌دهیم روش‌های معمول و بسیار پیش پا افتاده ای است و به راحتی قابل ردیابی هستند و صرفا جنبه آشنایی دانشجویان امنیت شبکه با مسئله وب سیاه را دارد. مواردی که در ادامه به توضیح آن می‌پردازیم صرفا برای کارشناسان امنیت شبکه است و اصلا کاربرد عمومی ندارد. توصیه ما این است، اصلا آن را امتحان نکنید!

مرحله اول تهیه سیستم مجزا

وارد شدن به دارک وب نیازمند استفاده از کیس مجزا است. علت آن است که بعد از استفاده از یک رایانه در محیط وب سیاه به راحتی می‌توان آن را شناسایی و ردگیری کرد و به همین خاطر امکان هر گونه حمله و یا در معرض انواع ویروس قرار گرفتن وجود دارد.

مرحله دوم قطع وسایل ارتباطی برای وارد شدن به دارک وب 

در مرحله دوم آن است تمام وسایل ارتباطی به غیر از صفحه کلید و ماوس باید از کیس جدا شود وب کم‌ها، میکروفن‌ها و یا تلفن‌های همراه باید از کیس جدا شوند. در دارک وب کسی از وب کم و یا میکروفن استفاده نمی‌کند.

مرحله سوم تهیه سیستم عامل مناسب دارک وب

در مرحله سوم باید از یک سیستم عامل مجزا استفاده کنید. نسخه ای از سیستم عامل به نام تالیس (TALIS) وجود دارد که شکل توسعه یافته ای از سیستم عامل لینوکس است. این سیستم عامل هیچ ردپایی از خود به جا نمی‌گذارد. با استفاده از آن هر بار که رایانه خودتان را روشن و خاموش کنید تمام اطلاعات پاک شده و تنها یک سیستم عامل مانند روز اول دارید. تالیس سیستم عامل بدون حافظه و یکبار مصرف است و برای ارتباطات در دنیای وب سیاه از آن استفاده می‌شود. این سیستم عامل را نمی‌توان بر روی رایانه‌های مکینتاش و اپل نصب کرد. حجم این سیستم عامل آنقدرها بالا نیست و می‌توان آن را بر روی یک فلش نیز داشت.

مرحله چهار تهیه یک مرورگر برای دارک وب

مرورگر محبوب دنیای دارک وب هم مرورگر تور TOR است. اما الزاما تمام سایت‌ها در این دنیا با این مرورگر باز نمی‌شوند. پیامرسان‌ها و مرورگرها در این دنیا می‌تواند بر حسب هر تیم خلافکار متفاوت باشد و حتی برخی صرفا برای یکبار ارتباط نوشته شده باشند و بعد از آن کاربردی نداشته باشند. اما TOR یک راهکار عمومی را به ما نشان می‌دهد. این نرم افزار بیشتر از آن که یک مرورگر باشد یک پیام رسان و رمزنگار است.

مرحله پنج تهیه آدرس و یا IP دارک وب

 برای وارد شدن به دنیای وب سیاه باید حتما یک IP مشخص داشته باشید. بر خلاف معمول در این دنیا همه چیز به صورت آشکارا و در دسترس همه نیست. در واقع همه چیز در دارک وب در پشت نقاب رمزنگاری و پنهان کاری قرار دارد.  وقتی که وارد دنیای دارک وب می‌شوید هیچ آدرس و سایتی به شما خوش آمد نمی‌گوید. برای وارد شدن به آن باید یک IP و یا آدرس دامنه داشته باشید. این آدرس دامنه به صورت هش (Hash) گذاری شده و با پسوند onion است. دامنه‌هایی به این شکل به سرعت عوض می‌شوند و به مانند سایت‌ها معمول ارزش تجاری ندارند. بلکه صرفا یک آدرس موقت برای یک ارتباط موقت است.

احتمالا آدرس شما در دارک وب چیزی شبیه به این باشد : http://zqktlwi4fecvo6ri.onion

دارک وب چیست ، سایت دارک وب، سایت دارک وب، دسترسی به دارک وب، دارک وب در ایران

دارک وب از درون

آنچه که در دارک وب انجام می‌شود تنها یک سری از مذاکرات و معاملات برای انجام کارهای خلاف و یا غیرقانونی است. به ندرت در آن پرداخت انجام می‌شود و در صورت پرداخت هم وجه پرداختی به صورت رمز ارز هستند. این رمزارز‌ها می‌توانند به صورت بیت کوین و یا سایر رمزارزها باشد. با این حال ممکن است فروشنده و خریدار از سایر شیوه‌های پرداخت هم استفاده کنند. یکی از دلایلی که از رمز ارزها استفاده می‌شود آن است که رمزارزها از فناوری بلاکچین استفاده می‌کنند که امکان رصد و پیگیری وجود پرداختی را از بین می‌برد و در عین حال در آن‌ها می‌توان از توکن‌ها استفاده کرد که روش مطمئنی برای پرداخت است.

قبل از ورود به وب سیاه هر نرم افزار باز را ببندید. نرم افزارها بهترین منبع برای افشای اطلاعات هستند. به خصوص نرم افزارهایی که با بخش اینترنت در ارتباط هستند. پیامرسان‌ها، مرورگرها، به روزرسان‌ها و همچنین اعلام‌های تجاری که گاهی توسط مرورگرها فعال می‌شوند را قبل از ورود به دارک وب  ببندید. همانطور که گفتیم بهتر است از سیستم عامل تالیس برای قطع ارتباط استفاده کنید. ولی به یاد داشته باشید که سخت افزارها مانند پردازنده، رم،‌هارد، کارت شبکه، مادربرد، مودم و حتی شرکت ارائه کننده خدمات اینترنتی به راحتی هویت شما را افشا می‌کنند. به همین خاطر است که توصیه ما عدم ورود شما به دارک وب است.

در دارک وب هکرهای حرفه ای به راحتی می‌توانند انبوهی از اطلاعات شما را در اختیار داشته باشند. از رایانه ای که شما اکنون به اینترنت وصل هستید گرفته تا گوشی شما صرفا به سیستم WiFi، خانه تان متصل است. شاید باور نکنید، ولی یافتن شخصی ترین اطلاعات شما توسط هکر‌ها به راحتی و در ظرف چند دقیقه میسر است. به همین خاطر اصلا به کاربلدی خودتان اطمینان نکنید. دزدها همیشه یک قدم از پلیس جلوتر می‌دودند!

افسانه‌های دارک وب

دارک وب مکان شاد و پر جنب و جوشی نیست و بر خلاف فیلم‌های سینمایی هم پر از افراد بیکاری نیست که نشسته باشند و منتظر انجام کارهای روان پریشانه باشند. بیشتر افرادی که از وب سیاه استفاده می‌کنند خلافکارانه حرفه ای و کارتل‌هایی هستند که می‌خواهند خیلی سریع و رمزنگاری شده، مبادلات خودشان را تبادل کنند. در اینجا شما با صفحه‌های وب ساده، بخش‌های کنسول، و گاهی چند صفحه با گرافیک نسبتا متوسط روبرو هستیم. عدم استفاده از گرافیک به خاطر آن است که رمزنگاری را پیچیده تر کرده و رشته‌های بلندتری تولید می‌شود که اصلا به درد هیچ کدام از طرفین ارتباط نمی‌خورد. برای همین برای کاهش حجم‌ها و رمزنگاری شده تمام الگوها به صورت ساختارهای ساده وب و غالبا به شکل کاملا نامفهوم (برای عموم) است.

نکته بعدی آن است که  هر خلافکاری هم در دارک وب نیست حتی افرادی که جزو تیم‌های تروریستی مطرح هستند. برای مثال در سه حادثه تروریستی متروی مسکو در روسیه، حمله به مجلس شورای اسلامی در ایران و حمله به جمعیت مسلمانان در شرق آسیا، هیچکدام از تروریست‌ها از وب سیاه استفاده نکرده بودند. شیوه تبادل ارتباطات آن‌ها صرفا استفاده از پیام رسان‌های رایج مثل واتس آپ و تلگرام بود. در واقع شیوه ارتباطی آن‌ها به شکل بود که حتی افشای پیام‌های آن‌ها توسط سازمان‌های نظارتی نمی‌توانست چیز مشکوکی را نشان دهد.

شبکه‌های خارجی قدرتمندتر از دارک وب هستند. بر خلاف آن که بسیاری دارک وب را مکانی عالی برای انجام فعالیت‌های خلافکارانه می‌پندارند. وب سیاه فضایی است که خلاف زیادی در آن انجام نمی‌شود. خلافکارها در دنیای خارجی با قدرت شبکه و نفوذ خودشان کارها را پیش می‌برند و دارک وب تنها فضایی برای تبادل اطلاعات مخفی و رمز نگارانه است. برای مثال باندهای مواد مخدر در کشورهایی نظیر مکزیک، افغانستان و یا حتی باندهایی که در کشورهایی نظیر انگلستان و آمریکا کار می‌کنند، بیشتر از آنکه قدرت خود را مدیون دارک وب و یا وسایل ارتباطی باشند، قدرت خود را مدیون مافیا و نفوذ خود در سازمان‌های دولتی و شبکه‌های خلافکارانه هستند. به عبارت دیگر، حتی در خارج از دنیای مجازی هم پلیس و یا سازمان‌های امنیتی توان و یا علاقه ای برای مقابله با این گروه‌ها ندارند.

چرا اطلاعات دارک وب در دسترس همه است؟

  • اولا، اطلاعاتی که شما در برخی از سایت‌ها مثلا این سایت می‌خوانید اطلاعات سوخته است و ارزش چندانی ندارد.
  • دوما، اطلاعات دارک وب برای کارشناسان امنیت شبکه بسیار مهم است. بسیاری از آن‌ها باید تدابیر امنیتی خود را با توجه به سطح تهدید به روز کنند برای همین باید با آخرین شگردهای هکرها آشنا باشند.
  • سوما، آگاهی از وب سیاه می‌تواند سطح هوشیاری ما را نسبت به این موضوع بیشتر کند تا بتوانیم آمادگی بیشتری در برابر آن داشته باشیم.

اینترنت هم به مانند همه فناوری‌ها هم جنبه خود دارد و هم جنبه بد. ما چه قبول داشته باشیم و یا نه، بخشی از اینترنت، در اختیار خلافکاران، قانون شکنان، سازمان‌های اطلاعاتی و تیم‌های تروریستی است. البته این چیز بدی نیست. زیرا حداقل می‌دانیم که آن‌ها در همه اینترنت نیستند و مکان و زمین بازی خودشان را دارند.  با این حال هر چقدر که ما بستر اینترنت را امن می‌کنیم، هکرها و قانون شکن‌ها به همان نسبت قوی تر می‌شوند. به عبارت دیگر :فناوری‌های جدید چالش‌های امنیتی جدیدتری را به وجود می‌آورند. برای مثال تا پنجاه سال قبل خبری از وب سیاه نبود! ولی الان بخش کاملا شناخته شده ای در دنیای اینترنت است.

افسانه‌های دارک وب

همانطور که در بالا گفته شد، دارک وب مکانی است پر از ارتباطات مخفی و رمزنگاری شده که چیز جذاب و سرگرم کننده و عمومی در اختیار ما قرار نمی‌دهد. اما بسیاری از سینماگران و داستان سرایان به خلق داستان‌ها و سناریوهایی برای این محیط اقدام کرده اند. در پایین به بررسی برخی از افسانه‌های این بخش از وب می‌پردازیم.

دارک وب چیست ، سایت دارک وب، سایت دارک وب، دسترسی به دارک وب، دارک وب در ایران

دارک وب در سینما

تاکنون چندین فیلم با موضوع وب سیاه نوشته شده است. حتما می‌توانید حدس بزنید که تم آن‌ها هم چطور است! بله تم وحشت. و درون مایه اکثر آن‌ها هم افراد روان پریش در حال اذیت و آزار دیگران!

فیلم‌های

  • Unfriended: Dark Web  ساخت سال 2018 کشور آمریکا،
  • Dark Web ساخت سال 2016 کشور آمریکا،
  • مستند Deep web ساخت سال 2015 کشور آمریکا،
  • مستند Down the Deep, Dark web  سال 2016 کشور آمریکا،
  • مستند Inside the Dark Web  سال 2014 کشور انگلستان

از جمله فیلم‌های مطرح در این زمینه هستند.

در کنار این فیلم‌ها مقالات زیادی هم درباره دارک وب نوشته می‌شوند، برخی از آن‌ها بیشتر از آنکه برگرفته از واقعیت باشند، برگرفته از تخیل نویسندگان است.

برای مثال در فیلم‌ها اکثر اوقات هکرها در حال تایپ سریع دستورات هستند!!! چیزی که در دنیای واقعی زیاد اتفاق نمی‌افتد. آن‌ها افرادی لاغر، کمی آشفته و ران پریش و اجتماع گریز تصویر می‌شوند، در صورتی که در اغلب اوقات این طور نیست. هکرها اغلب افرادی چاق، اغلب بسیار گرم و خودمانی هستند و بیشتر عاشق پیتزا هستند تا کشتن افراد با اره برقی!!. بر خلاف عقیده رایج آن‌ها تحصیلات و دانش بسیار بالایی در زمینه کارکرد شبکه و همچنین وسایل ارتباطی دارند. شما به سختی می‌توانید مرزی را بین یک کارشناس خوب و بد، در دنیای رایانه بکشید. بهتر است نگاهی به فیلم‌های دستگیری هکرها و یا سارقان اینترنتی بیندازید، آنوقت متوجه منظور من می‌شوید.

 در کل می‌توانم بگویم،

گرچه تمام کارشناسان هکر نیستند، اما قطعا تمام هکرها کارشناس هستند!

خلاف‌های رایج در داستان‌های وب سیاه هم بیشتر به اشخاصی اشاره دارد که برای مثال با سرقت یک سری از اطلاعات یک شبه به مبلغ گزافی پول دست پیدا می‌کنند! در واقع این هم درست نیست. دنیای دارک وب صرفا یک دنیای ارتباطات رمزنگاری شده است. اکنون سیستم‌های مالی به کلی از این فضا جدا شده اند و وارد حوزه دیپ وب شده اند. شاید هکرها توانسته باشند از برخی از سیستم‌های بانکداری مبلغی را به سرقت ببرند اما به نظر من با توجه به دانشی که دارم این یکی از بدترین شیوه‌های سرقت است. زیرا آنقدر سیستم‌های اطلاعاتی و امنیتی بانک‌ها توسعه پیدا کرده است که حتی رفتارهای شما در هنگام مراجعه به سامانه‌های و درگاه‌های بانکی به راحتی توسط هوش مصنوعی با دقت بالایی رصد می‌شود. سیستم‌های آن‌ها دائما به روز می‌شوند و به همین خاطر به قول راننده‌های تاکسی‌ها این که یک سرقت تحت وب «کار خودشون بوده!!!» حرف دور از واقعیتی نیست. به عبارتی پولشویی و اختلاس بیشتر از هکرها می‌توانند به امنیت بانک‌ها ضربه وارد کند.

رونق بازی‌هایی نظیر نهنگ آبی هم نکته دیگری است که به دارک وب نسبت می‌دهند. در زمان دستگیری طراح بازی نهنگ آبی، او شیوه یافتن و ارتباط قربانیان را توضیح داد. در این جا هم وب سیاه نقشی نداشت و مشکلات روانی و اجتماعی افراد سبب شده بود که بازیکنان ناآشنا، قربانی تیم طراح این بازی شوند. در واقع دارک وب جای خوشگذرانی و محل نشستن پای صحبت این و آن نیست. افراد ساده ای مثل یک بچه ده تا دوازده ساله و یک گوشی با خط ایرانسل نمی‌تواند به راحتی وارد وب سیاه شود. بیشتر قربانیان اینگونه بازی‌ها و ناهنجاری‌های اینترنتی از روش‌های مرسوم گیر افتاده اند. به قول ایجاد کننده بازی نهنگ آبی،  بیشتر قربانیان از میان مخاطبین یک گروه شبکه اجتماعی رایج انتخاب شده بودند.

دارک وب در ایران

دارک وب تنها مقوله ای است که گویا دولت در فکر ملی کردن آن نیست!! البته همانطور که گفته شده دارک وب به مانند اینترنت هیچ مرز و محدوده ای ندارد. از دو سارقی که برای تبادل اطلاعات برای سرقت شبانه از یک پیام رسان معمولی استفاده می‌کنند تا چند تیم کارتل مواد مخدر همگی می‌توانند محیط وب سیاه را تشکیل دهند. محیط دارک وب هیچ مرزی و شکل ندارد و صرفا محدود به دامنه‌هایی با پسوند onion نیست.

دارک وب هر شکل ارتباطی برای ایجاد ناامنی، قانون شکنی و انجام فعالیت‌های خلاف قانون است که در دنیای مجازی و بر بستر اینترنت انجام می‌شود، است. ما شهری به نام دارک وب نداریم. همه جا و هر لحظه و هر شخصی می‌تواند در دنیای سایبری تهدید به حساب آید.

اکنون نرم افزارهای ورود، ایجاد و استفاده از محیط دارک وب به وفور در همه جا دنیا (نه تنها ایران) یافت می‌شوند. رشته‌های امنیت شبکه، امنیت وب و در کل امنیت سایبری در دانشگاه‌ها، محیط دارک وب را به عنوان یک بخش درسی مطالعه می‌کنند. همچنین رونق گرفتن بازار رمزارزها کمی ذهنیت منفی در باره ایجاد وب سیاه  در ایران را قوت بخشیده است.

تقریبا تمامی کشورهای جهان سوم به صورت ذاتی این قابلیت را دارند که اقدامات خلافکارانه را در ابعاد وسیع در خود توسعه دهند.  تشکیل کارتل‌های مواد مخدر در کشور همسایه مان یعنی افغانستان بیانگر همین موضوع است. همچنین خلاف‌های سازمان یافته تر، نظیر پولشویی، تجارت اسلحه، قاچاق انسان و توزیع فحشا هم در اکثر کشورهای جهان سوم از ایران گرفته تا هند و نپال و شیلی به چشم می‌خورد. متاسفانه کشورمان ایران در چهارراه مواد قاچاق مخدر، اسلحه  و تروریسم قرار گرفته است. حمله‌های تروریستی متعدد در ظرف این چند سال نشان داده است که تا چه اندازه ناامنی کشورهای اطراف می‌تواند برای ما خطر آفرین باشد. با این حال تلاش‌های زیادی در جریان است که بتوان پنجره دارک وب را در حد زیادی بسته نگاه داشت. ولی هر قفلی کلیدی دارد و خلافکاران هر روز روشهای جدیدتری را می‌یابند. 

آینده دارک وب

اینکه امیدوارم باشیم روزی دارک وب به اتمام برسد تقریبا مثل این است که امیدوار باشیم همه انسان‌ها روی کره زمین به مانند فرشته‌ها، عاری از گناه و افعال بد زندگی کنند. روح انسان و امیال او همیشه در تضاد با یکدیگر هستند. ما هر آنچه که تا کنون ساخته‌ایم و انجام داده‌ایم از دو بخش خوب و بد ساخته شده است. وب سیاه و در کل همه فناوریها از این قاعده مستثنی نیستند. تا زمانی که اینترنت به حیات خود ادامه می‌دهد ما شاهد بروز مواردی مانند دارک وب، بازی‌های نظیر نهنگ آبی، ارتباطات مخفی، هکرها، جرایم سایبری، سوءاستفاده از اعتماد کاربران و شیوه‌های کلاهبرداری جدید خواهیم بود. هر پیشرفتی هم می‌تواند این بازی را کمی بزرگتر و در عین حال پیچیده تر کند.

دارک وب هم ممکن است در آینده با ایجاد فناوری‌های نظیر بلاک چین، اینترنت اشیا، سیستم‌های هوش مصنوعی و یا سایر روش‌های دیگر، قوی تر شود. ممکن است در آینده بخشی از وب سیاه توسط هوش مصنوعی اداره شود.

دارک وب را نمی‌توان از بین برد اما می‌توان کنترل کرد. می‌توان به کاربران آگاهی داد که چطور از حریم شخصی خود محافظت کنند. می‌توان محدودیت‌های بیشتری را بر روی استفاده و مقدار دسترسی بسیاری از وسایل ایجاد کرد. می‌توان به کودکان یاد داد که درباره مشکلات و ناهنجاری‌های خود با روانشناسان صحبت کنند. می‌توان درس‌هایی را درباره زیست امن در اقلیم دیجیتالی در کتاب‌های درسی اضافه کرد. تمام کارهایی که به ما آگاهی بیشتری درباره ضعف‌های ما بدهند یک حفاظ قدرتمند در برابر حملات و تهاجمات سایبری هستند. همه این‌ها به ایجاد شفافیت، روشنایی و بهینه تر شدن وب کمک خواهند کرد.

Rating: 4.5/5. From 6 votes.
لطفا صبر کنید...

8 دیدگاه

  1. بسیار عالی بود, جمله بندی روانی داشت و با اینکه متن بلند بود اما اینقدر جذابیت داشت که متوجه گذر زمان نشدم. اطلاعات مفیدی ارائه شد متشکر از زحمات شما
    • ممنون از نظر مفید شما که باعث قوت قلب ما جهت ادامه کار هست امیدوارم در آینده هم بتونیم مطالب مفیدی رو به شما ارائه بدهیم
  2. سلام اطلاعات جامعو خوبی بود ولی اگر درمورد فیلمهایی که شایعه میکنند در دارک وب تبادل میشه مثل فروش عروسکهای لولیتا یا رِدروم کمی توضیح میدادین ان شاالله که همیشه موفق و پیروز باشد یا حق 🤚🌷
    • بله، همانطور که گفته شد، در دارک وب انواع اقدامات مجرمانه در سطوح مختلف ممکن است انجام شود. هدف ما آشنایی افراد با وجود چنین فضایی در محیط مجازی است. و این که دسترسی به آن چندان هم سخت نیست. درباره اقدامات مجرمانه ای که ممکن است در هر فضایی (چه فیزیکی، چه مجازی ) رخ دهد، مقالات زیادی در سطح اینترنت منتشر شده است. ما در این مجموعه مقاله سعی کرده ایم که به موضوع بازدارندگی و آگاهی بپردازیم. با این حال ممنون از کامنتی که برای ما گذاشتید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو اصلی

question