فضای ابری چیست؟ ریانیش ابری به زبان ساده

فضای ابری چیست؟ آشنائی با مفهوم رایانش ابری به زبان ساده

فضای ابری چیست ؟ این سوال در ذهن هر کسی که تا کنون با انواع سیستم‌های ابری کار کرده باشد پیش می‌آید. سیستم ابری در واقع می‌تواند در هر جایی باشد، از یک شبکه اجتماعی گرفته تا سیستم‌های پیشرفته و پیچیده محاسباتی، اما در اینجا ما بر آنیم که رایانش ابری را به زبان ساده توضیح دهیم و در مقالات بعدی به صورت کامل به جزئیات کاملی درباره هر بخش از آن خواهیم پرداخت. به صورت کلی فضای ابری فناوری قالب و آینده ساز بسیاری از فناوری‌های شبکه است.

فضای ابری ، فضای ابری چیست ، سیستم ابری ، رایانش ابری به زبان ساده

فضای ابری چیست ؟

ایده فضای ابری در ابتدای دهه 1950 شکل گرفت! البته در آن زمان ایده اینترنت پر سرعت هنوز هم جزو داستان‌های علمی و تخیلی محسوب می‌شد و بسیاری از فناوری‌های روزمره ما مانند گوشی‌های همراه هوشمند و یا شبکه‌های اجتماعی حتی در حد ایده هم وجود نداشتند. اما علت طرح چنین ایده‌ای در واقع نیازهای مطالعاتی و اشتراک گذاری فایل‌ها بود. بسیاری از فایل‌هایی که در شبکه‌های رایانه‌ای درون سازمانی قرار داشت می‌بایست بین چند کاربر به طور همزمان به اشتراک گذاشته می‌شد و یا آنکه به صورت مداوم توسط کاربران متعدد ویرایش و به روز رسانی می‌گردید. بازار بورس و شبکه‌های اطلاعات و مشخصات ثبتی افراد مطرح کننده اصلی این نیاز بودند.

اما داستان فضای ابری به همین سادگی شکل نگرفت. چند مشکل اساسی باید برطرف می‌شد که برطرف کردن آن‌ها نیازمند گذشت چند دهه دیگر و توسعه‌های متعدد از پردازنده تا سیستم‌های ارتباطی بود که فرصت پرداختن به آن‌ها را در اینجا نداریم. فضای ابری در عین قدرتی که دارد، از یک ضعف اساسی و پنهان رنج می‌برد، و آن‌ها همزمانی نگارش فایل است. در هر رایانه و یا ابر، ما باید بتوانیم فایل‌ها را تنها توسط یک نگارنده ثبت کنیم. یا آنکه صفی از نگارنده‌ها داشته باشیم که هر کدام از آنها فایل را در یک زمان مشخص باز کرده، نگارش لازم را انجام داده، ذخیره کرده و فایل را بسته و دسترسی را آزاد کند. در بانک‌های اطلاعاتی معمولی اگر شما بخواهید در زمان نگارش یک فایل آن را باز کنید با یک پیغام خطای عدم دسترسی مواجه می‌شوید، اما در فضای ابری چطور؟ خوب قضیه کمی در اینجا پیچیده می‌شود و چندین فناوری در کنار هم قرار می‌گیرند تا این ضعف برطرف شود. از آنکه که قول داده بودیم این مقاله رایانش ابری به زبان ساده باشد اکنون این مطلب را توضیح نمی دهیم و در جای خود به صورت دقیق به این موضوع خواهیم پرداخت.

همانطور که گفتیم نیاز به یک فضای بزرگ برای به اشتراک گذاری انبوهی از فایل‌ها میان تعداد قابل توجهی از کاربران و به روزرسانی آنی همه اتفاقات در آن سبب شد که تفکر ایجاد فضای ابری به عنوان یک اکوسیستم پردازشی قوت بگیرد. این اکوسیستم به حدی پیشرفت کرد که بعد از دهه 1990 تقریبا بعد از 4 دهه از ارائه ایرده سیستم ابری، فضای ابری کاملا شکل گرفت. در آن زمان هنوز اینترنت دیال آپ در بسیاری از نقاط خود آمریکا جزو سریع ترین سیستم‌های ارتباطی بود. اما در شبکه‌های LAN و درون سازمانی فضای ابری یک فضای کاملا جا افتاده ای به نظر می‌رسید.

ایده فضای ابری کم کم تعاریف بهتری پیدا کرد، فناوری‌های آن از دیگر فناوری‌ها مجزا شدند و به صورت اخص توانمندی‌ها و قابلیت‌های آن به خوبی کشف شد و ما در نهایت به یک تعریف از فضای ابری رسیدیم.

دقت کنید که ما در ابر با دو عبارت درگیر هستیم:

  • رایانش یا Computing: در این حالت اطلاعات بر حسب نیازها، الگوها و الگوریتم‌ها پردازش می‌شوند. در این جا ما نیازمند در اختیار داشتن نرم‌افزارهای ویژه هستیم و همچنین باید از زیرساخت‌های سخت‌افزاری مناسب برای پشتیبانی از پردازش‌ها استفاده کنیم. پردازش ابری گاهی به عنوان «رایانش» یا «محاسبات ابری» هم مطرح می‌شود. ولی تا زمانی که هدف عمومی باشد، به کار بردن آن مشکلی ندارد و در غیر اینصورت باید بگوییم که این واژه‌ها کمی با هم متفاوت هستند.
  • فضای ابری: ابر یا Cloud بخشی ذخیره سازی داده هستند. این فضای ذخیره سازی می‌تواند بسیار گسترده، پراکند و وسیع باشد. برای مثال در نرم‌افزاری مانند سرویس Gmail که توسط گوگل ارائه می‌شود هر کاربر می‌تواند تا 15 گیگابایت فضای رایگان در اختیار داشته باشد. این به معنی آن است که بر طبق آخرین اطلاعاتی که گوگل ارائه کرده است تقریبا 1.8 میلیارد حساب پست الکترونیکی توسط کاربران در این شرکت ساخته شده است. با این احتساب حجم عظیم اطلاعات، پردازش‌ها و ذخیره سازی که توسط این شرکت ارائه می‌شود را تصور کنید.

بنا به تعریف سایت ویکی پدیا از رایانش ابری می‌توان گفت که :

«رایانش ابری مدلی است برای فراهم کردن دسترسی آسان بر اساس تقاضای کاربر از طریق شبکه به مجموعه از منابع رایانشی قابل تغییر و پیکربندی (مثل: شبکه‌ها، سرورها، فضای ذخیره سازی، برنامه‌های کاربردی و سرویسها) که این دسترسی بتواند با کمترین نیاز به مدیریت منابع یا نیاز به دخالت مستقیم سرویس به سرعت فراهم شده یا آزاد (رها) گردد. این مدل رایانش ابری از 5 مشخصه (ویژگی) اصلی، 3 مدل خدماتی، و 4 مدل گسترش (استقرار یا deployment) تشکیل شده است.»

حال که به یک تعریف رسیدیم بهتر است که به سراغ برخی دیگر از ویژگی‌های فضای ابری برویم.

سیستم ابری

در بالا با سیستم ابری آشنا شدیم. در اینجا می‌خواهیم به شما رایانش ابری به زبان ساده را توضیح دهیم و ببینیم که این سیستم ابری از چه بخش‌هایی تشکیل شده است.

در فضای ابری ما با دو بخش روبرو هستیم:

  • بخش اول استقرار یا Deployment؛
  • بخش دوم سرویس‌ها؛

در بخش اول استقرار چهار زیر گروه دیگر وجود دارد:

  1.  فضای ابری خصوصی: در این گونه فضاهای ابری تنها عده محدودی امکان دسترسی به فضای ابری را دارند. بر خلاف سیستم‌های ابری بر بستر اینترنت این فضاها برای کارهای شخصی‌تر و سازمان‌هایی که پردازش‌های مهم و امنیتی دارند به کار گرفته می‌شوند. در اکثر مواقع سازمان‌های مهندسی، بورس و یا سازمان‌های دولتی از فضای ابری شخصی خودشان استفاده می‌کنند.
  2. فضاهای ابری عمومی: این فضاها اکثر به صورت همگانی و در قالب سیستم‌های مختلف کاری به افراد ارائه می‌شود. تنها تفاوتی که در این جا وجود دارد این است که بستر اصلی ارائه این فضا شبکه اینترنت است. ممکن است ارائه کنندگان این فضاها تعهداتی را در قبال امنیت، اشتراک گذاری و یا فروش اطلاعات شما داشته باشند و یا نداشته باشند. با این حال بیشتر ما بخش بزرگی از اطلاعات خودمان را در این فضاها به اشتراک می‌گذاریم. مزیت اصلی فضای ابری عمومی آن است که ارزان هستند و با پرداخت هزینه نه چندان زیادی فضای قابل توجهی را در اختیار خواهیم داشت.
  3. فضاهای ابری ترکیبی یا هیبریدی: در این نوع فضای ابری شما هم از ویژگی فضای ابری خصوصی بهره مند می‌شوید و در عین حال می‌توانید از مزایای اشتراک گذاری و یا استفاده از فضای ابری عمومی هم بهره ببرید. این شکل از پیکربندی برای بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی بسیار قابل قبول است. با این حال شرکت‌های مهندسی، برخی از سازمان‌های مالی و یا شرکت‌های دولتی نیز بسته به نیاز خود چنین فضاهای ابری را به ما ارائه می‌کنند. یکی از مزیت‌های اصلی فضای ابری هیبرید آن است که در صورت توسعه کار می‌توانیم تغییرات پیکربندی را به راحتی در آن اعمال کنیم.
  4. فضای ابری اجتماعی: این فضاهای ابری در واقع شکل تکامل یافته تری از فضای ابری عمومی هستند با این تفاوت که افراد مشخصی غالبا یک اجتماع مشخص به آن دسترسی دارند. برای مثال کلیه کاربران شبکه اینستاگرام می‌توانند از فضای ابری آن استفاده کنند اما این فضا برای دیگران در دسترس نیست و یا برخی از سایت‌های دانلود صرفا در یک کشور در دسترس هستند و برای دیگر IPها در دسترس نیستند. امروزه فضای ابری اجتماعی با توسعه شبکه‌ها اجتماعی و یا سرویس‌های به اشتراک گذاری فایل توسعه زیادی یافته است، اما با این حال ممکن است محدودیت‌های در سطح دسترسی و یا حجم ذخیره سازی اطلاعات و یا نوع پردازش‌ها برای افراد ایجاد شده باشد.

فضای ابری ، فضای ابری چیست ، سیستم ابری ، رایانش ابری به زبان ساده

سرویس‌هایی که در فضای ابری ارائه می‌شوند نیز می‌توانند در سه قسمت قرار گیرند .قبل از آنه به بررسی این سه سرویس ابری بپردازیم باید یک نکته را در نظر داشته باشیم. سیستم ابری و در کل ایجاد فضای ابری بسیار پرهزینه است. به همین خاطر بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌هایی که به اینگونه از فضاها احتیاج دارند برای استفاده از مزایای آن سعی به خرید خدمات و سرویس‌ها از شرکت‌هایی می‌کنند که این خدمات را ارائه می‌دهند. این کار می‌تواند به صورت اجاره فضا تا خدمات نرم‌افزاری باشد. قیمت فضاهای ارائه شده هم بسیار متفاوت است. از سرویس‌های رایگان مانند شبکه‌های اجتماعی و جیمیل گرفته تا سرویس‌های پولی بسیار پرهزینه. اما در کل راهکار خرید خدمات به جای استفاده از بسترهای داخلی بسیار راهکار پسندیده و معقولی به نظر می‌رسد.

  • خدمات پایه ای به عنوان سرویس( infrastructure as a Service: IaaS): این خدمات شامل اساسی ترین خدمات ارائه شده در بستر وبسایت‌ها و اینترنت است. این موارد شامل پردازش ابری، پهنای باند شبکه و یا سیستم‌های مشابه می‌شوند. برای مثال وب سرویس آمازون یکی از این خدمات می‌باشد.
  • خدمات زمینه ای یا پلتفرمی به سرویس(Platform as a Service: PaaF): در اینجا کاربران می‌توانند خدماتی را دریافت کنند که به آن امکان توسعه نرم‌افزارها را بدهد. برای مثال سایت force.com به ارائه زیرساخت‌های سخت‌افزاری مجازی می‌پردازد که به کمک آن میتوانیم بدون داشتن سخت‌افزارهای سنگین به توسعه نرم‌افزارهای بزرگ بپردازیم. یکی از مزایای چنین کاری آن است که منابع سخت‌افزاری می‌توانند به صورت دینامیک بین افراد تیم تقسیم شود و در عین حال در زمانی که به بخشی از سخت‌افزار احتیاج نیست به صورت کلی آن را آزاد کرد. در برخی از سیستم‌های‌هاست سرویس‌ها، این خدمات را می‌توانیم ببینیم.
  • خدمات نرم‌افزاری به عنوان سرویس(Software as a Service: SaaS): در این جا ما با طیف گسترده و حیرت انگیز نرم‌افزارهای مبتنی بر پردازش ابری روبرو هستیم که بسیاری از آن‌ها هم رایگان هستند. اگر سری به بخش نرم‌افزارهای موجود در سرویس جیمیل خود بزنید، متوجه میشوید که در بخش گوگل درایو آن علاوه بر نرم‌افزارهای اداری انبوهی از نرم‌افزارهای گرافیکی، بازی، سیستم‌های ارسال و دریافت پیام و هزاران سرویس دیگر وجود دارد. اکنون سرویس‌های نرم‌افزاری مبتنی بر ابر با ظهور شبکه‌های اجتماعی قدرت دو چندان یافته اند. برای مثال همه ما ممکن است از چندین سرویس، جیمیل، تلگرام، واتساپ، اینستاگرام، آپارات و هزارن برنامه دیگر برای ارتباطات ، سرگرمی و انجام کارهای تجاری خودمان استفاده کنیم.

فضای ابری ، فضای ابری چیست ، سیستم ابری ، رایانش ابری به زبان ساده

یکی از برتری‌هایی که خدمات نرم‌افزاری به عنوان سرویس دارد آن است که شرکت‌های ارائه کننده این دسته از نرم‌افزارها می‌توانند با دریافت حق اشتراک به مشتریان خودشان سرویس بدهند. این سرویس‌های نرم‌افزاری مانند بسته‌های نرم‌افزاری که بر روی لوح فشرده، فلش و یا سایر بسته‌های سخت‌افزاری ارائه می‌شوند، نیستند و غیرقابل کپی برداری می‌باشند. این یعنی درآمد صد در صدی برای شرکت‌های ارائه کننده این خدمات. در عین حال در صورت بروز هرگونه مشکل و یا به روز رسانی تمامی کاربران می‌توانند به راحتی از آخرین خدمات و به روزرسانی و ابزارها بهره مند شوند. این کار رضایتمندی کاربران را به حداکثر می‌رساند. تنها نکته مبهم در اینجا آن است که در برخی از شرایط خاص مانند تحریم‌ها و یا فیلترینگ ، این خدمات ممکن است مسدود شود.

آینده فضای ابری

در اینجا سعی کردیم به دور از واژه‌های سنگین فنی رایانش و سیستم ابری را برای شما توضیح دهیم. با این حال درک آن نیازمند داشتن کمی دانش تخصصی تر است که در مقالات بعدی به صورت دقیق تری به آنها خواهیم پرداخت.

در اینجا آینده فضای ابری را می‌خواهیم بررسی کنیم و ببینیم که چه آینده ای در انتظار این فناوری است.

فضای ابری جهشی انقلابی بود که شاید برای بسیاری از ما تبدیل به یک فناوری ساده روزمره شده است اما این فناوری با قدرت تا چند سال آینده بسیاری از بخش‌های زندگی ما را تغییر خواهد داد.

یکی از مهمترین تغییرات روی داده در این فناوری آن است که فضاهای ابری به صورت نامحدودی در حال گسترش هستند. اکنون کاربران تلگرام فضای نامحدودی برای ذخیره سازی اطلاعات دارند. و همچنین گوگل اعلام کرده است که به زودی ظرفیت نامحدودی برای ذخیره سازی اطلاعات در اختیار تمامی کاربران جیمیل قرار می‌گیرد.

در کنار این موارد نرم‌افزارهایی که بر مبنای این بستر ساخته می‌شوند هر روز کارآمدتر و پرکاربردتر می‌شوند. برای مثال شرکت گوگل، مایکروسافت، آمازون و هولیت پاکارد و چندین غول فناوری که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم، طیف گسترده ای از خدمات بر مبنای فضای ابری را ارائه می‌دهند. جهش‌های فناوری در زمینه ساخت ذخیره سازها، میکرورایانه‌ها و همچنین الگوریتم‌های جدید دستیابی و ذخیره اطلاعات سرعت این خدمات را نیز گسترش داده است. با این حال هنوز هم برخی از موانع اقتصادی و فناوری می‌تواند کار توسعه را کندتر کند.

در ظرف شش سال 2012 تا 2018 تعداد نرم‌افزارهایی که بر مبنای فضای ابری ارائه می‌شدند از 50 مورد آزمایشگاهی به 12 هزار مورد تجاری رسیده اند!! این آمار یعنی به زودی بسیاری از فضاهایی که به صورت شخصی بر روی رایانه خودمان داریم به فضای ابری انتقال داده می‌شوند. همچنین بنا به گفته گوگل در زمینه سیستم عامل اندروید، مایکروسافت برای سیستم عامل ویندوز و شرکت اپل برای سیستم عامل IOS خود، به احتمال زیاد تا قبل از سال 2022 ما شاهده تغییر تمامی سرویس‌ها و تغییر جهت آن‌ها برای ارتباط ابری خواهیم بود.

در واقع سیستم عامل‌ها، همان بخش کاربری خصوصی هستند که شما در یک فضای ابری در اختیار خواهید داشت. این یعنی میز کار خودتان، نرم‌افزارها و تمامی دارایی‌های اطلاعاتیتان از طریق سیستم ابری در همه جا در دسترستان است. (البته به نظر من کمی کسل کننده میشود، کمی تغییر میز کار در روز بد نیست!!).

با این حال پیشرفت‌ها فقط در یکپارچه سازی سیستم عامل‌ها و تنوع نرم‌افزارها بروز نمی کند. سرعت و پهنای باند هم مسئله مهمی است که در آینده نزدیک شاهد تغییرات زیادی در آن هستیم اکنون (پاییز 98) اینترنت 5G به صورت فراگیر در حال توسعه است. همچنین تعداد 60 ماهواره آزمایشی برای اینترنت فضایی توسط شرکت اسپیس ایکس به فضا فرستاده شده است. شبکه‌های ارتباط فیبر نوری نیز پیشرفت‌های جدیدی را تجربه کرده اند. این‌ها یعنی ما در آینده نزدیک سرعت‌ها و پهنای باند بسیار کلان تر از امروز را در دسترس خواهیم داشت. شاید در آینده با اینترنت پرسرعت ما به چشم دیال آپ‌ها!!! نگاه کنند.

در بستر امنیت هم در فضا ابری تغییرات زیادی را شاهد هستیم. اکنون هوش مصنوعی قدرت زیادی پیدا کرده است و خدمات امنیتی مبتنی بر هوش مصنوعی به شکل بسیار گسترده ای به کار گرفته می‌شوند. شاید شما برخی از این سرویس‌ها را بشناسید، پیام‌هایی که در هنگام ورود به حساب‌های کاربری از طریق یک دستگاه جدید برای شما ارسال می‌شود و یا پیام‌هایی که درباره نحوه به کارگیری برخی از نرم‌افزارهای مشکوک هستند، بخشی از امنیتی هستند که ما همه روز شاهد آن می‌باشیم. در عین حال، سیستم‌های تشخیص چهره، بیومتریک، سیستم‌های هوش مصنوعی تشخیص عملکرد و الگوریتم‌های مختلف اکنون برای ایجاد امنیت در فضای ابری در دسترس ما هستند.

جاسوسی مشکل اساسی در تمامی فضاهای ابری است. سیستم‌های امنیتی تا حدود زیادی در برابر سرقت اطلاعات مقاومت می‌کنند اما با این حال هر قفلی کلیدی هم دارد و مشکل این است که هر کلیدی یک کپی هم دارد!! با این حال امنیت در فضای ابری بسیار بیشتر از امنیت بر روی رایانه شخصی خودتان است.

در کل آینده فضای ابری تعیین کننده آینده نرم‌افزارها و توسعه فناوری است. شرکت‌های بزرگی مانند ادوبی، اتودسک، ای گیم، و بسیار از شرکت‌های بزرگ اکنون بخش و یا تمام نرم‌افزارهای خودشان را به فضای ابری انتقال داده اند. مایکروسافت هم به شدت بر روی نرم‌افزارهای سازگار با فضای ابری در حال کار است و شرکت‌هایی دیگری نظیر هیولت پاکارد، تولید کننده سرور اچ پی و قطعات وابسته هم از نسل‌های دهم به این سو توجه زیادی به زیرساخت‌های ابری داشته است. گوگل هم به عنوان پیشتاز این میدان تاکنون حجم انبوهی از نرم‌افزارها، سیستم عامل‌ها و خدمات ابری را مبتنی بر اینترنت ارائه داده است.

فضای ابری ، فضای ابری چیست ، سیستم ابری ، رایانش ابری به زبان ساده

معرفی برخی از سامانه‌های فضای ابری

فضای ابری گوگل

گوگل برای هر کاربر در شروع فعالیت خود 15 گیگابایت فضای ابری رایگان را ارائه می‌کند، اما در ادامه می‌توانید تا با پرداخت هزینه فضای نامحدودی را در اختیار داشته باشید. در کنار این موارد سرویس‌هایی ارائه شده بر روی Google Drive نیز انواع نرم‌افزارهای ادراری، گرافیکی و غیره را در اختیارمان می‌گذارند. همچنین انواع سرویس‌های ابری مانند گوگل ترندز، گوگل ادز، گوگل سرچ کنسول و هزاران سرویس دیگر از سوی این شرکت برای فعالیت‌های تجارت الکترونیک و تبلیغات بر بستر وب ارائه شده است. در کنار این موارد گوگل مراکز تحقیق توسعه زیادی در سراسر جهان راه اندازی کرده است تا بتواند زیرساخت را توسعه دهد. در همین راستا، گوگل بر روی هوش مصنوعی، فناوری‌های ارتباط اینترنت فضایی و توسعه ریزپردازنده‌ها نیز سرمایه گذاری‌های فراوانی کرده است.

فضای ابری اپل

شرکت اپل هم دومین شرکت مطرح در این زمینه است. شرکت اپل بیشتر بازارهای مبتنی بر گوشی‌های همراه هوشمند را هدف رفته است. سیستم آی کلاد (iCloud) یکی از مهمترین سیستم‌هایی است که این شرکت به مشتریان خود ارائه کرده است. این سرویس برای دانلود موسیقی، و یا بارگذاری برخی از فایل‌ها خدماتی را ارائه می‌کنند. به مانند شرکت گوگل در این سرویس امکان استفاده از ایمیل، نرم‌افزارهای جانبی و انواع برنامه‌های کاربردی را داریم. شرکت اپل بیشتر توجه خود را در سال‌های اخیر بر روی توسعه ابزارهایی گذاشته است که توان کار خوبی را با سرویس‌های ابری دارند. برای مثال اکثر گوشی‌ها جدید اپل دارای برنامه‌های متعدد برای ارتباط با سرویس‌های ابری می‌باشند.

سیستم ابری مایکروسافت

سرویس اسکای درایو مایکروسافت برای بسیاری از ما شناخته شده است. در این سرویس می‌توانیم اقدام به بارگذاری فایل‌ها و به اشتراک گذاری آن‌ها کنیم. اما سرویس‌های این بخش فقط به این کار محدود نمی شود. اکنون در ای اسکای درایو ما امکان بهره گیری از 7 گیگ فضای رایگان را داریم ولی با پرداخت هزینه آن فضای نامحدودی را در اختیار ما قرار می‌دهد.

مایکروسافت در زمینه توسعه، سیستم عامل، نرم‌افزار، و رابط‌های کاربری مبتنی بر سیستم فضای ابری هم سرمایه گذاری‌های زیادی کرده است. اکنون بدل فضای ابری تمامی نرم‌افزارهای مایکروسافت وجود دارد و انتظار می‌رود تا ظرف 5 سال آینده بیش از 50 درصد نرم‌افزارهایی کنونی و معمولی که ما با آن‌ها به صورت محلی کار می‌کنیم به سرویس‌های ابری این شرکت منتقل شوند. مهمترین تغییری که در این زمینه داده شده است تغییر نگرش شرکت در سیستم عامل‌ها بوده است. اکنون این شرکت همکاری بسیار خوبی با شرکت‌های گوگل و اپل در زمینه توسعه نرم‌افزارها و شبکه‌های اجتماعی بر فضای ابری دارد.

در کنار این یکی از ابتکارات خوب مایکروسافت توسعه بازی‌های مبتنی بر فضای ابری است. البته شرکت‌های مانند گوگل، فیسبوک، و اپل هم قبل از این در راه توسعه این بازی‌های قدمهایی را برداشته بودند.

هیولت پاکارد (شرکت hp) و سامسونگ و سایر شرکت‌ها

معنای سیستم ابری بدون نداشتن زیرساخت‌های سخت‌افزاری تقریبا بی معنا خواهد بود. در این میان نام شرکت هیولت پاکارد یا HPE در زمینه ساخت زیرساخت‌های ابری بسیار درخشان است. اکنون طیف گسترده ای از سخت‌افزارهای در زمینه پردازش ابری توسط این شرکت تولید و عرضه می‌شود. در سایت آی تی باز ما انواع سرور HP و Synergy را ارائه کردیم و به شکل مفصل درباره آن‌ها توضیح دادیم. با این حال توسعه در دنیای فضای باری پرشتاب است و قطعا در آینده باز هم بیشتر و بهتر به توضیح آن‌ها خواهیم پرداخت.

در کنار شرکت HP ما شرکت سامسونگ، زیمنس و چند شرکت دیگر مانند سوفوس و فورتی نت و اینتل را داریم که هر کدام در بخش‌های مختلفی از فضای ابری کار می‌کنند. اکنون بیشتر شرکت‌های تولید فناوری‌های زیرساخت در زمینه امنیت، سخت‌افزار، قطعات، پردازنده، ارتباطات، و غیره توسعه‌ها و محصولات زیادی را ایجاد و ارائه کرده اند.

فضای ابری ، فضای ابری چیست ، سیستم ابری ، رایانش ابری به زبان ساده

معرفی چند فضای ابری قابل دسترسی برای عموم کاربران

همانطور که گفته شد اکنون شرکت‌های بزرگ به ارائه سرویس‌های بسیار خوبی در زمینه پردازش و یا ذخیره سازی ابری می‌پردازند. در ادامه ما چند سرویس عمومی که برای بسیاری از کاربران قابل بهره برداری است را به شما معرفی می‌کنیم. امیدواریم که این موارد بتواند برای شما مفید باشد.

سرویس دراپ باکس :

دراپ باکس (Dropbox) به ما دو گیگ فضای رایگان می‌دهد اما می‌توانیم در صورت نیاز به صورت بی نهایت فضای اضافه را از آن خریداری کنیم. این شبکه نسبتا ارزان است و سرعت خوبی هم دارد.

گوگل درایو:

گوگل درایو (Google Drive) هم از جمله سرویس‌های محبوب است. عضویت در این سرویس نیازمند شرایط خاصی نیست، تنها لازم است که یک حساب Gmail داشته باشید و تمام! به دنیای گوگل درایو خوش آمدید. در این جا ما در ابتدا 15 گیگ فضای رایگان در اختیار داریم. اما بسته به نیاز می‌توانیم فضاهای بیشتری هم خریداری کنیم. درکل در سوئیت گوگل درایو با انبوهی از خدمات روبرو هستیم که اگر شد در مقاله ای جداگانه آنها را برایتان توضیح می‌دهم، فعلا همین قدر بدانید که سرویس‌های بسیار خوبی در این بخش به صورت رایگان ارائه می‌شود. یکی از خوبی‌های این سرویس آن است که به خوبی بر روی گوشی‌های با سیستم عامل اندروید پشتیبانی می‌شوند.

مگا:

مگا (MEGA) به واقع مِگا است. با ساخت یک حساب کاربری می‌توانید از 50 گیگابایت فضای کاربری رایگان استفاده کنید. این شرکت خدمات خوبی را برای ذخیره تصاویر و فیلم در اختیار ما می‌گذارد. یکی از مزایای این سرویس هزینه بسیار پایین آن است در کل با 4 تا 5 دلار می‌توانید از 200 گیگابایت فضای رایگان بهره مند شوید.

وان درایو:

وان درایو (OneDrive) از سوی مایکروسافت ارائه شده است. کمی کند است و امکانات آن زیاد نیست بیشتر به درد ذخیره سازی می‌خورد. در ابتدا به ما 5 گیگابایت فضای رایگان می‌دهد و برای فضای بیشتر باید دست به جیب شویم. خوبی وان درایو آن است که از طریق سیستم عامل ویندوز 10 و یا سایر نرم‌افزارهای هم رده به خوبی پشتیبانی می‌شود. بدی آن هم حتما می‌دانید که چیست؟ خدمات و امکانات ضعیف! کلا آقای بیل گیتس زیاد به اینترنت و خدمات اینترنتی روی خوش نشان نمی دهد. با این حال قیمت اضافه کردن فضا در این سرویس نسبتا متوسط است.

آی کلود:

آی کلود (iCloud) جایی است که مایه دارها می‌روند! اگر سیستم عاملهای شرکت اپل را دارید و یا از محصولات این شرکت استفاده می‌کنید آی کلود یا آی کلود (iCloud) جای شماست. گرچه شما می‌توانید از هر دستگاهی به این سرویس متصل شوید ولی شاید سیستم‌های پشتیبانی کاملی را در اختیار نداشته باشید. این سرویس در ابتدا به شما 5 گیگابایت رایگان می‌دهد ولی بعد با قیمت‌های خوبی فضای شما را گسترش می‌دهد. این سرویس بسیار مقرون به صرفه است.

باکس:

اگر به دنبال فضای ابری خوب هستید باکس (box) خیلی فضای خوبی است. بر روی تمام پلتفرم‌ها پشتیبانی می‌شود و قیمت خیلی خوبی هم دارد. در ابتدای کار 10 گیگابایت رایگان در اختیارتان میگذارد و بعد با کمی هزینه می‌توانید به راحتی سرویس‌های بیشتری را در اختیار داشته باشید. بسیاری از نرم‌افزارهای ابری هم بر روی این سیستم جواب می‌دهند.

نکست کلود:

نکست کلود (NextCloud) در حال رشد است هنوز جای کار دارد ( راستش کمی بلاتکلیف است). خدماتش کمی پیچیده است و شاید شما مجبور به تهیه سخت‌افزار باشید. قیمت افزایش ظرفیت هم در آن بالاست. با این حال سرعت خوبی دارد. بیشتر به درد کارهای تحقیقاتی و توسعه و این‌ها می‌خورد.

ای درایو:

آی درایو (iDrive) عن در حال توسعه است. با این حال خدمات بسیار خوبی را به خصوص برای پشتیبانی از فایل‌های شبکه اجتماعی ارائه می‌کند. قیمت آن واقعا مقرون به صرفه است. و با پرداخت 50 دلار می‌توانید تا 2 ترابایت حافظه را در اختیار داشته باشید. (اگر بخواهید یک‌هارد بخرید باید خیلی بیشتر از این موارد پول بدهید!). با این حال این شرکت انواع سرویس‌های مجازی و فیزیکی مرتبط به پردازش‌های ابری را هم ارائه می‌کند.

فضای ابری و ایران

در ایران هم فضای ابری البته نه در سطح شرکت‌های بین المللی اما در حد چند پروژه ملی و تحقیقاتی در حال کار است. اکنون برخی از شرکت‌های تجاری نیز سرویس‌های ابری را به ما ارائه می‌دهند. در ادامه به بررسی این سرویس‌ها می‌پردازیم.

فضای ابری ، فضای ابری چیست ، سیستم ابری ، رایانش ابری به زبان ساده

ابرینو

ابرینو خود را یک سرویس دهنده فضای ابری نامحدود برای گوشی موبایل معرفی می‌کند. از طرف ایرانسل هم پشتیبانی می‌شود. هزینه‌های این شرکت نسبتا خوب است و با توجه به این که سرویس‌های آن در ایران است تبادل اطلاعات با آن با قیمت نیم بها محاسبه می‌شود. امنیت آن در حد قابل قبول است. و سرویس‌های آن تا کنون مشکلی نداشته است. با این حال با توجه به قیمت‌های کنون‌هارد به نظر می‌رسد این سرویس بسیار به نفع کاربران ایرانی باشد.

باکسار

با ورود به باکسار عبارت فضای نامحدود ابری نظر شما را جلب می‌کند. باکسار اعلام می‌کند که در ابتدای کار به ما 30 گیگابایت فضای رایگان می‌دهد و یکی از خوبی‌هایی که دارد آن است که می‌تواند برای محتواهای بارگذاری شما لینک دانلود تولید کند. این سیستم هم در iOS و هم در Android پشتیبانی می‌شود. با این حال تا زمان مهر 98 هنوز قیمت خدمات آن به صورت کامل ارائه نشده است.

زس

ابر ، زس دهنده ابری دیگری است که به ما فضای ابری ارا می‌کند. در این سایت با نام‌های آشنا در فضای ابری روبروی می‌شویم. این نام‌ها می‌تواند برای اهالی ابر نشین حوزه داده بسیار جذاب باشند. بر اساس ادعای این شرکت، سازمان‌های صاحب نامی هم با آن همکار بوده اند که نام دیجی کالا، ژاکت، صدا و سیما و مرکز ملی فضای مجازی هم به چشم می‌خورد. زس لیست قیمت خدمات خودش را اعلام نکرده بود یا ما چیزی پیدا نکردیم. ولی می‌توانید با آن‌ها تماس بگیرید و لیست خدمات و قیمت آن‌ها را دریافت کنید.

در آی تی باز هم بیشتر و بهتر درباره فضای ابری، خدمات، زیرساخت‌ها و نرم‌افزارهای وابسته برایتان خواهم نوشت.

Rating: 5.0/5. From 1 vote.
لطفا صبر کنید...

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو اصلی

question