پشتیبانی شبکه

پشتیبانی شبکه چیست و مسئول پشتیبانی شبکه چه کارهایی را انجام می دهد؟

 پشتیبانی شبکه متمرکز بر روی نگهداری از تجهیزات شبکه موجود است، چه این فرد به عنوان بخشی از تیم داخلی IT سازمان باشد و یا آنکه به عنوان یک پیمانکار خارجی مشغول به کار باشد که صرفا به ارائه خدمات فناوری اطلاعات می پردازد. پشتیبانی شبکه می تواند شامل حوزه های گسترده ای از فعالیت ها باشد، این حوزه می تواند از عیب یابی مشکلات تا شرایط نگهداری معمول را شامل شود. مهندس پشتیبانی شبکه باید دارای سطح بالایی از مهارت های فنی در زمینه شبکه مانند برنامه ریزی برای به روزرسانی شبکه و یا توانایی تحلیل عملکرد شبکه به خصوص در شبکه های شلوغ باشد.

یک مهندس رایانه و یا علوم کامپیوتر با مدرک کارشناسی و یا معادل آن می تواند دوره های مرتبط به پشتیبانی شبکه را بگذارند و در این شغل مشغول به کار شود. برای آنکه بتوان به خوبی از پس نیازهایی فناوری و حرفه ای این دوره برآمد، نیاز به آن است که تحصیلات پایه ای در حد مدارک کارشناسی و یا مشابه آن در زمینه علوم شبکه گذرانده شود. مهندسی پشتیبانی شبکه یکی از نیازهای مبرم بازار کار امروز است. برحسب آمارهای منتشر شده توسط اداره آمار آمریکا، بین سال های 2008 تا 2018 حجم شبکه های سازمانی به اندازه 53 درصد افزایش یافته است و همچنین نیاز به یادگیری علوم وابسته به آن شدیدترین رشد را در بین رشته های دانشگاهی نشان میدهد.

پشتیبانی شبکه

نقش مهندس پشتیبانی شبکه چیست و دقیقا چه کاری را برای شبکه انجام می دهد؟

به عنوان یک کارشناس پشتیبانی شبکه، مسئولیت های متنوعی بر عهده شما قرار می گیرد، این مسئولیت ها می تواند از توسعه تا نگهداری از شبکه کامپیوتری را شامل شود. شما ممکن است به عنوان یک پشتیبان برای سایر کارمندان، مشتریان، موکلین و پشتیبان ها مشغول به کار شوید. بیشتر کار شما هم زمانی است که مسئله ای جدی در شبکه به وجود آمده باشد.  در برخی از موارد شما ممکن است که درگیر مسائل طراحی شبکه و توسعه آن بشوید.

به صورت اساسی شغل اساسی پشتیبانی شبکه در یک سازمان وابسته به نوع شرکت و نوع شبکه استفاده در آن دارد. ممکن است در یک شرکت از شما بخواهند که صرفا به امور نگهداری از شبکه بپردازید، اما در شرکت دیگر انواع مسئولیت های طراحی و توسعه نیز بر عهده شما باشد. به صورت کلی مرز مشخصی بین این دو شغل وجود ندارند.

در برخی از شرکت های بزرگ نیروهای پشتیبانی شبکه از طریق ابزارهای ارتباطی درون شبکه مانند تیکت هایی که از سوی کاربران ارسال می شود از مشکلات درون شبکه آشنا می شوند و نسبت به حل آن اقدام می کنند.

پشتیبانی شبکه

اگر بخواهیم مسئولیت پشتیبانی شبکه را نام ببریم می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • به حداکثر رساندن عملکرد شبکه به وسیله نظارت بر عملکرد شبکه ، عیب یابی مشکلات و کاهش مدت زمان از کار افتادن سرور، برنامه ریزی برای به روز رسانی تجهیزات و نرم افزارها و همکاری با معماران و مهندسان شبکه برای بهینه سازی؛
  • امن سازی سامانه های شبکه به وسیله ایجاد تدابیر قدرتمند امنیتی، دفاعی و نظارتی برای دسترسی به اطلاعات و منابع موجود در شبکه؛
  • پشتیبانی و مدیریت محیط ها به وسیله فایروال ها بر اساس تدابیر امنیتی IT؛
  • گفتگو با مشتریان به وسیله ایمیل، تلفن، . یا سایر وسایل ارتباطی برای به دست آوردن اقدامات ابتدایی؛
  • پردازش و پاسخگویی صف تیکت های درخواست نیاز که از سوی مدیران و یا دیگر درخواست کنندگان ارسال شده است.
  • مشاوره مهندسی در زمینه به روز رسانی تجهیزات موجود.
  • همکاری با مشتریان برای شتاب بخشیدن به رفع نیازهای آنها؛
  • نصب، تست و مدیریت سخت افزارهای درون شبکه؛
  • هماهنگی و همکاری با بخش های مهندسی برای توسعه سخت افزاری  بر اساس نیاز مشتریان، و یا کارمندان داخلی؛
  • پشتیبانی و نظارت بر کار مهندسان در تیم های کاری دیگر؛
  • توانایی درک و ارائه پیشنهادات بر اساس نیازها و آینده نگری و بهبود فرایندهای در حال انجام.

به عنوان یک مهندس پشتیبانی شبکه،  شما مسئول نگهداری از سامانه هایی خواهید بود که به سازمان ها این اجازه را می دهند که بتوانند به عملکردهای سازمانی و ارتباطات مورد نیازشان بپردازند، این عملکردها و ارتباطات می تواند هم شامل موارد داخلی و هم هم موارد خارجی در زمینه کارهای روزانه باشد.

بسته به سطح مسئولیت شما در زمینه پشتیبانی از شبکه، وظایف ممکن است متفاوت باشد از به روزرسانی زیرساخت های ارتباطی شبکه تا نصب تجهیزات جدید، در زمره فعالیت های مسئول پشتیبانی شبکه خواهد بود. همچنین تعریف پروژه ها نیز بستگی زیادی به نوع شبکه ای دارد که در سازمان شما به کار گرفته شده است. برای مثال در یک مرکز تلفن، ممکن است مسئولیت شما مرتبط به ایجاد شبکه ای برای ایجاد تماس های تلفنی باشد، و برای بانک شاید مجبور باشید که با دستگاهی خودپرداز و عابر بانک ها کار کنید.

بدون در نظر گرفتن نوع کسب و کاری که در آن مشغول هستید، هنگامی که به عنوان یک مسئول پشتیبانی شبکه مشغول به کار می شوید، شما مسئول طراحی، نصب، نگهداری از تجهیزات ارتباطی، اشتراک گذاری فایل ها و تجهیزات شبکه و در کل بهره برداری از تمام تجهیزات IT، هستید که در یک سازمان به کار گرفته می شود.

در زمانی که شما به عنوان مسئول پشتیبانی شبکه شناخته می شوید، اساسی ترین مسئولیت شما آن است که ظرفیت های لازم برای پاسخگویی به نیازهای شبکه را فراهم آورید. برای انجام این کار باید به گونه ای عمل کنید که هر فردی که  اجازه لازم را دارد بتواند وارد شبکه شود، بدون آنکه شبکه دچار مشکل شود و تمامی فایل ها و اسناد در هر قالب رسانه ای به راحتی بتوانند برای فعالیت های گوناگونی در شبکه تبادل شوند.

پشتیبانی شبکه

وظایف مختلف روزانه مسئول پشتیبان شبکه می تواند شامل لیست از مشاغل و کارهای زیر باشد:

  • نصب نرم افزارهای جدید؛
  • نصب سخت افزارهای جدید (اعم از سرور، پرینتر، پایگاه های کاری رایانه ای و غیره)؛
  • ایجاد حساب های کاربری جدید، ایجاد مجوز ها و تولید پسوردها؛
  • بررسی امنیت در تمام سیستم ها، به خصوص مواردی که با اینترنت در ارتباط هستند و همچنین نصب و به روز رسانی سیستم های امنیتی نظیر آنتی ویروسها؛
  • تعمیر و رفع عیب مشکلات شبکه؛
  • نگهداری از شبکه؛
  • پشتیبانی فنی  برای شبکه و کسانی که به عنوان کاربر از آن استفاده می کنند؛
  • آموزش کاربران در زمینه بهره گیری از تجهیزات و نرم افزارهای جدید شبکه؛
  • مدیریت روزانه و نظارت بر اعمالی که در شبکه در حال انجام است؛
  • برنامه ریزی برای بهبودهایی که در آینده انجام می شود، و پیشنهادات مرتبط در باره بهبود و رفع مشکلاتی که در زمینه IT وجود دارد؛
  • اطمینان از آنکه که تجهیزات IT  در شبکه تمام نیازهای سازمانی را برطرف می نماید؛
  • نظارت بر سرویس های راهنمایی و کاربرانی که از آنها استفاده می کنند؛

اگر شما، به عنوان یک مسئول پشتیبانی شبکه در یک سازمان بزرگ به کار مشغول هستید، شاید از شما بخواهند در زمینه های گسترده ای تصمیم گیری کنید، این موارد می تواند شامل طراحی تا نگهداری شبکه باشد، در شرکت های کوچک نیز به عنوان مسئول پشتیبانی شبکه بیشتر وظایف شما مشمول به نگهداری شبکه است و ممکن است گاهی نیازمند انجام توسعه ها وافزایش تجهیزات باشید.

سوالات متداول

وظیفه اصلی مسئول پشتیبانی شبکه چیست؟

مسئول پشتیبانی شبکه مسئول طراحی، نصب، نگهداری و بروزرسانی تجهیزاتی است که در یک شبکه سازمانی به خدمت گرفته می شود. این فرد باید توانایی ها و دانش کافی در زمینه کار با تجهیزات شبکه، نرم افزارها و پاسخگویی به نیازهای ارتباطی و اطلاعاتی سازمان را داشته باشد.

یک مسئول پشتیبانی شبکه باید چه مدارک و دانش هایی را داشته باشد؟

مسئول پشتیبانی شبکه باید در اولین قدم، آشنایی خوبی با تجهیزات شبکه داشته باشد، فارغ التحصیلان رشته های رایانه، علوم کامپیوتر و آی تی می توانند به راحتی در این زمینه وارد شوند، با این حال علاوه بر دانش کارکردی رایانه ها و سخت افزار باید دانش کافی در زمینه تجهیزات شبکه را نیز داشته باشد. مسئول پشتیبانی شبکه می تواند به صورت اختصاصی در دوره های ویژه شبکه تحصیل کرده باشد و یا به صورت تغییر رشته از سایر رشته های کامپیوتر و یا رشته های وابسته وارد آن شده باشد.

مسئولیت یک مهندس پشتیبانی شبکه چیست؟

مسئولیت های و کارهای روزانه پشتیبان شبکه بسیار متنوع است و بسیار وابسته به اندازه شبکه و نیازهای سازمانی است. به صورت کلی طراحی معماری شبکه، نصب و راه اندازی تجهیزات شبکه، نگهداری از تجهیزات شبکه، ایجاد امنیت در شبکه، بهینه سازی و توسعه شبکه بر حسب نیاز، به روز رسانی تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری شبکه، و ارائه پیشنهادات عملی و علمی برای توسعه آن از جمله اساسی ترین وظایف یک مهندس پشتیبان شبکه است. البته ممکن است در شبکه های بزرگ، فعالیت های این فرد به یک حوزه تخصصی محدود شود، اما در شبکه های کوچکتر چندین فعالیت به صورت همزمان بر عهده فرد باشد.

Rating: 5.0/5. From 1 vote.
لطفا صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو اصلی

question