پارتیشن بندی ویندوز 10 ، نرم افزار پارتیشن بندی ویندوز 10، آموزش پارتیشن بندی ویندوز 10

پارتیشن بندی ویندوز 10 ارائه چند راهکار برای پارتیشن بندی موثر در ویندوز 10

در این مقاله قصد داریم به آموزش صفر تا صد پارتیشن بندی ویندوز 10 بپردازیم. کاربرانی که که یک رایانه یا لپ تاپ ویندوز 10 جدید خریداری کرده اند یا هارد HDD/SSD جدید را در رایانه ویندوز 10 نصب کرده اند، بایستی با دیسک های محلی تحت این رایانه در Windows Explorer بسیار آشنا باشند. معمولاً فقط یک پارتیشن با نام Local Disk (C 🙂 در هارد دیسک وجود دارد که توسط سازنده رایانه ساخته شده است. اما همان طور که می دانید تنها یک پارتیشن برای اجرای سیستم عامل، نصب برنامه ها یا ذخیره اطلاعات شخصی کافی نیست و حقیقت این است که هر کاربر می تواند یک هارد دیسک را به دو، سه یا حتی بیشتر تقسیم کند. اکثر مردمی می خواهند هارد خود را تقسیم بندی کنند، دو هدف دارند که عبارتند از:

  1. مدیریت داده های رایانه به روش منطقی: کاربران با یک پارتیشن بیشتر در هارد دیسک می توانند سیستم عامل ویندوز، دانلودها، بازی ها یا اسناد شخصی/ تصاویر / فیلم های مربوط به کار یا مدرسه را در درایوهای مختلف با برچسب های سفارشی از هم جدا کنند.
  2. یکی از اهداف آنها ایمنی داده ها می باشد. اگر کل هارد دیسک شامل تمام سیستم فایل ها، داده های شخصی و برنامه های کاربر باشد، بسیار خطرناک تر از قرار دادن فایل های سیستم عامل و غیر سیستم عامل در مکان های مختلف می باشد. به طوری که حتی بعضی اوقات لازم است که سیستم عامل را به دلیل sudden crash یا computer death دوباره آن را نصب کرد که داده های سایر داریوهای D، E، F و G تحت تاثیر قرار نمی گیرند.

پارتیشن بندی ویندوز 10 ، نرم افزار پارتیشن بندی ویندوز 10، آموزش پارتیشن بندی ویندوز 10

لذا اگر قصد پارتیشن بندی ویندوز 10 را داشته باشید، مطالعه این مقاله می تواند برای شما عزیزان مفید باشد. اما قبل از پرداختن به جزئیات پارتیشن بندی ویندوز 10 دو نکته مفید برای یک پارتیشن موفق هارد دیسک ویندوز 10 وجود دارد که به شرح زیر می باشد:

  • برای دیسک MBR ، شما می توانید در کل حداکثر 4 پارتیشن ایجاد کنید که باید از 3 پارتیشن اصلی به همراه 1 پارتیشن توسعه یافته یا از 4 پارتیشن اصلی تشکیل شود.
  • برای کاربرانی که مایل به ساخت پنج پارتیشن یا بیشتر هستند، ابتدا باید MBR را به GPT تبدیل کنید. هارد دیسک پارتیشن GPT هیچ محدودیتی برای تعداد پارتیشن ها ندارد.

روش های پارتیشن بندی ویندوز 10

شما می توانید هارد دیسک خود را در ویندوز 10 از طریق نرم افزار پارتیشن بندی  مانند Windows 10 Disk Management یا نرم افزار EaseUS Partition Master Free پارتیشن بندی کنید. استفاده از هر دو روش برای پارتیشن بندی  رایگان می باشد بنابراین فقط باید یکی را انتخاب کرد که مناسب شما باشد. از نظر تئوری پارتیشن بندی یک هارد دیسک باعث از بین رفتن داده ها نمی شود ولی هنوز هم توصیه می شود که حفظ اطلاعات خود به صورت روزانه یا ماهانه از آنها نسخه backup تهیه کنید.

پارتیشن بندی ویندوز 10 ، نرم افزار پارتیشن بندی ویندوز 10، آموزش پارتیشن بندی ویندوز 10

 در این قسمت از آموزش پارتیشن بندی ویندوز 10 قصد داریم به چند روش برای انجام این کار اشاره کنیم اما لازم است به این نکته توجه کنید که در این روش ها پارتیشن بندی ویندوز 10 بدون قالب بندی انجام می شود. روش های پارتیشن بندی  به شرح زیر می باشد:

  • پارتیشن بندی ویندوز 10 با استفاده از نرم افزار Disk Management
  1. برای دسترسی به Windows 10 Disk Management، 3 راه وجود دارد:
  • با کلیک راست کردن روی This PC، Management و سپس Disk Management را انتخاب کنید.
  • در کادر جستجو در کنار نماد ویندوز، disk management را تایپ کنید که بهترین نتیجه reate and format hard disk partitions می باشد که آن را انتخاب کنید و وارد Disk Management شوید.
  • راه دیگر است که کلیدهای Windows و R را از صفحه کلید به صورت همزمان فشار دهید تا کادر Run باز شود و عبارت msc را تایپ کنید و کلید Enter را بزنید. همچنین از این روش می توان در ویندوزهای 7، 8، 8.1 و 10 استفاده می شود.
  1. روی یکی از پارتیشن های هارد دیسک راست کلیک کرده و Shrink Volume را انتخاب نمایید.
  2. در این مرحله از این روش پارتیشن بندی ویندوز 10 مقدار فضای مورد نیاز خود را به اندازه MB کاهش دهید و سپس روی دکمه Shrink کلیک کنید.
  3. بر روی فضای آزاد راست کلیک کرده و New Simple Volume را انتخاب کنید.
  4. اکنون با کلیک کردن بر روی Next وارد رابط کاربری New Simple Volume Wizard می شوید و اندازه صدا را تعیین می کنید.
  5. Drive Letter یا Path را اختصاص دهید و سپس پارتیشن را در سیستم فایل پیش فرض NTFS فرمت کنید. برای تکمیل عملیات ایجاد پارتیشن بندی روی گزینه Finish کلیک کنید.

پارتیشن بندی ویندوز 10 ، نرم افزار پارتیشن بندی ویندوز 10، آموزش پارتیشن بندی ویندوز 10

لازم به ذکر است که با تکرار مراحل فوق می توانید پارتیشن بندی های بیشتری را ایجاد کنید و آن پارتیشن ها را برای فایل ها و پوشه های شخصی مدیریت کنید.

ü     پارتیشن بندی ویندوز 10 با استفاده از نرم افزار EaseUS Partition Master Free

این روش در مقایسه با روش قبلی، یک نرم افزار قابل اعتماد برای مدیریت پارتیشن های third-party در مدیریت پارتیشن های هارد دیسک می باشد. نرم افزار EaseUS Partition Master Free دقیقاً مدیر پارتیشن رایگان ایمن، قدرتمند و کاربر پسند برای کاربران خانگی می باشد. این نرم افزار شما را قادر می سازد که ویندوز 10 را به صورت رایگان و بدون دردسر پارتیشن بندی کنید و همچنین دارای رابط کاربری گرافیکی و حالت تصویری از اطلاعات مربوط به اندازه پارتیشن که برای مردم تصمیم می گیرد فضای بیشتری را برای هر پارتیشن اختصاص دهند. مراحل استفاده از نرم افزار EaseUS Partition Master Free برای پارتیشن بندی ویندوز 10 به شرح زیر می باشد:

  1. پس از نصب و راه اندازی نرم افزار EaseUS Partition Master Free، در پنجره اصلی بر روی پارتیشنی که می خواهیدshrinkشود کلیک راست کنید و “Resize/Move” را انتخاب کنید.
  2. برای کوچک کردن (shrink) یک پارتیشن، ماوس خود را به یکی از انتهای فضای پارتیشن درگ کنید. همچنین شما می توانید جعبه اندازه پارتیشن را تنظیم کنید تا پارتیشن هدف کوچک شود. برای ادامه روی “OK” کلیک کنید.
  3. با کوچک تر کردن پارتیشن برای روی فضای غیر اختصاصی راست کلیک کنید و گزینه Create را انتخاب کنید.
  4. در مرحله بعدی از این روش جهت پارتیشن بندی اندازه پارتیشن جدید، سیستم فایل ، برچسب و غیره را تنظیم کنید. اندازه، برچسب پارتیشن، سیستم فایل و غیره را برای پارتیشن جدید تنظیم کنید و برای ادامه روی “OK” کلیک کنید.
  5. بر روی دکمه “Execute Operation” کلیک کنید، تغییرات را بررسی کنید و سپس بر روی “Apply” کلیک کنید تا شروع به کوچک شدن یک پارتیشن و ایجاد فضای جدید با فضای آزاد کنید. با استفاده از این روش می توانید پارتیشن بندی ویندوز 10 را با موفقیت انجام دهید.

پارتیشن بندی ویندوز 10 ، نرم افزار پارتیشن بندی ویندوز 10، آموزش پارتیشن بندی ویندوز 10

همان طور که ملاحظه می کنید هر دو نرم افزار معرفی شده برای پارتیشن بندی ویندوز 10 می توانید به راحتی این کار را انجام دهند. بنابراین شما فقط باید یکی را که ترجیح می دهید انتخاب کنید. نرم افزارWindows Disk Management  یک برنامه داخلی جهت پارتیشن بندی است، در حالی که EaseUS Partition Master Free  یک نرم افزار مدیریت پارتیشن دیسک همه جانبه است که نیاز به دانلود کردن دارد ولی دارای درخواست های دیگری مانند format، حذف، پارتیشن ادغام، انتقال سیستم عامل به HDD / SSD ، clone hard drive، تبدیل فایل سیستم و غیره می باشد لذا این نرم افزار قطعاً انتخاب بی نظیری بر روی دیسک است.

سوالات متداول

  1. دو نرم افزار برای پارتیشن بندی ویندوز 10 نام ببرید؟

دو نرم افزار برای پارتیشن بندی  می توان به Windows Disk Management و EaseUS Partition Master Free اشاره کنید.

  1. تفاوت بین دو نرم افزار Windows Disk Management و EaseUS Partition Master Free برای انجام پارتیشن بندی ویندوز 10 چیست؟

نرم افزارWindows Disk Management  یک برنامه داخلی برای پارتیشن بندی  است ولیEaseUS Partition Master Free  یک نرم افزار مدیریت پارتیشن دیسک همه جانبه است که بایستی آن را دانلود کرد.

  1. اگر هارد دیسک شما از نوع MBR باشد در کل حداکثر چند تا پارتیشن می توان ایجاد کرد؟

اگر هارد دیسک شما از نوع MBR باشد در کل حداکثر 4 پارتیشن می توان ایجاد کرد.

No votes yet.
لطفا صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو اصلی

question