مقایسه نسل های CPU ، آشنائی با تفاوت نسل های CPU اینتل برای رایانه و سرورها

مقایسه نسل های cpu و آشنائی با تفاوت نسل های cpu اینتل برای رایانه و سرورها

در این مقاله می‌خواهیم به مقایسه cpu ها بپردازیم و تفاوت نسل های cpu اینتل را بررسی کنیم. همچنین سعی می‌کنیم در حد امکان و به دور از واژگان فنی به مقایسه نسل های cpu پرداخته و چند نکته فنی که در هنگام خرید می‌تواند مفید باشد را برایتان بگوییم. در آینده سعی می‌کنیم هر کدام از نسل ها را به صورت دقیق‌تر و در مقاله های تخصصی تر بیان کنیم. در اینجا صرفا یک نگاه کلی به موضوع مقایسه cpu ها خواهیم انداخت.

مقایسه نسل های cpu

شرکت اینتل (Intel) به عنوان یکی از غول‌های فناوری به خصوص در زمینه ساخت و تولید پردازنده ها شناخته می‌شود. در این مقاله قصد داریم که بررسی و مقایسه cpu های ساخت این شرکت بپردازیم و تفاوت نسل های cpu اینتل را بررسی کنیم. در ادامه هم سعی خواهیم کرده اطلاعاتی را برای مقایسه نسل های cpu را ارائه کنیم.

مقایسه cpu های اینتل و معرفی نسل های مختلف آن

از سال 1968 یعنی دقیقاً 50 سال پیش (از پاییز 98) شرکت اینتل به عنوان یک شرکت تولید کننده قطعات الکترونیکی تاسیس شد. این شرکت برای اولین بار در ده سال بعد یعنی سال 1978 معماری X86 را ارائه کرد. این معماری مادر بسیاری از پردازنده هایی بعدی بوده است که توسط این شرکت و یا سایر تولید کننده‌ها ساخته شده است. با این حال داستان توسعه پردازنده ها و سایر قطعات این شرکت تنها به این معماری ختم نشد و در سال های بعد ما شاهد پیشرفت‌های شگرف‌تری در زمینه توسعه پردازنده ها بودیم.

مقایسه نسل های cpu، مقایسه نسل های cpu، تفاوت نسل های cpu اینتل

نگاهی به تاریخچه اینتل

اولین بار در سال 1971 بود که اینتل اعلام کرده که پردازنده‌ای به نام 4004 را تولید کرده است. این پردازنده عبارات و لغات فنی زیادی را به دیکشنری‌های فنی آن زمان اضافه کرد، لغاتی که در سال های بعد ما همچنان آن‌ها را می‌شنویم و از آن‌ها استفاده می‌کنیم.

پردازنده 4004 دارای سرعت ساعت 470 کیلوهرتز بود و ابعاد ترانزیستورهای آن به 10 میکرون می‌رسید. این نوآوری‌ها در محصولات اینتل ادامه پیدا کرد و با آن پردازنده های مدل های 8008، 8080 و 8085 نیز ساخته شد. هر کدام از این پردازنده ها از نظر قدرت پردازش و سرعت، برتری‌هایی نسبت به نسل های قبل داشتند. با این حال هنوز هم سرعت بسیاری از این پردازنده ها از آنچه که ما به عنوان پردازنده می‌شناسیم بسیار پایین‌تر بوده است.
در خصوص بسیاری از مسائل فنی در سی پی یو ها مقاله‌هایی دیگری را در آینده منتشر خواهیم کرد. در اینجا ما صرفاً به تفاوت نسل های cpu اینتل می‌پردازیم.

مقایسه cpu های ساخت شرکت اینتل

از سال 2008 شرکت اینتل نوآوری‌های خود را در قالب پردازنده های سری Core i معرفی کرد. این سری از پردازنده‌ها جایگزینی برای سری‌های پیشین Core 2 محسوب می‌شدند. در چند سال بعد از ارائه اولین پردازنده های سری Core i ما شاهد ارائه مدل‌های Core i3، Core i5 و Core i7 بودیم. هر کدام از این مدل‌ها نسبت به مدل‌های قبلی از برتری در زمینه‌های مصرف انرژی و قدرت بیشتر، برخوردار بودند. بعد از چند سال ما شاهد تولید انواع cpu ها بودیم. در زیر فهرستی از این پردازنده ها را ارائه داده ایم.

  • نسل اول در سال 2008 ارائه شد و از معماری Nehalem استفاده می‌کرد. در آن از ترانزیستورهای 45 نانومتری استفاده شد.
  • نسل دوم در سال 2011 ارائه شد و از معماری Sandy Bridge استفاده می‌کرد. در این پردازنده ها از ترانزیستورهای 32 نانومتری استفاده شد.
  • نسل سوم در سال 2012 به فاصله یک سال بعد ارائه شد و از معماری Ivy Bridge استفاده شد. در این پردازنده از ترانزیستورهای 22 نانومتری استفاده شد.
  • نسل چهارم در سال 2013 ارائه گردید. معماری به کار رفته در آن Haswell بود و در آن از پردازنده های 22 نانومتری استفاده شد.
  • نسل پنجم که نسل معروفی بود در سال 2014 معرفی شد. این نسل از معماری Broadwell استفاده شد. اندازه ترانزیستورها در این معماری به 14 نانومتر رسید.
  • نسل ششم با سر و صدای زیاد در سال 2015 روانه بازار شد. این نسل از معماری SkyLake استفاده شده است. اندازه ترانزیستورهایی که در اینجا به کار رفته بود هم 14 نانومتری بود.
  • نسل هفتم شاید ک می‌ناشناخته باشد در سال 2016 وارد بازار شد و به عنوان Kaby Lake شناخته می‌شود و در فرایند ساخت آن هم از ترانزیستورهای 14 نانومتری استفاده شده است.
  • نسل هشتم با معماری Cannonlake در سال 2017 وارد بازار شد. در اینجا از ترانزیستورهای 10 نانومتری استفاده شده است. این ترانزیستورهای بسیار کوچکتر از نسل های قبلی بودند.
  • نسل نهم به نام Ice Lake شناخته می‌شود. قرار بود که در ابتدای سال 2018 به عنوان یک برایند از معماری تمامی‌ نسل‌های قبل باشد، با این حال تعداد پردازنده های کمی‌ از آن‌ها را در بازار می‌بینیم. در اینجا هم از ترانزیستورهای 10 نانومتری استفاده شده است.
  • نسل دهم به نام Tiger Lake است. این نسل یکی از نسل‌هایی است که  تا انتهای سال 2019 تجاری‌سازی شد. دوباره در اینجا ما با ترانزیستورهای 10 نانومتری روبرو هستیم.
  • نسل یازدهم به نام Roket Lake است. این نسل از برای رایانه‌های دسکتاپ، گوشی های موبایل و دیگر موارد ارائه گردیده است. این نسل از پردازنده ها در بین سال های 2021 تا 2022 به بازار ارائه گردیدند. (البته نام دیگر یعنی Comet Lake) نیز به این نسل از پردازنده ها اطلاق می شود.

این امید وجود دارد که با کوچکتر کردن تعداد ترانزیستورها تا ابعاد 5 تا 7 نانومتر در آینده نزدیک شاهد شگفتی‌های دوباره‌ای در زمینه تولید پردازنده ها باشیم. با این حال موفقیت هنوز سه نسل آخر پردازنده های ارائه شده در هاله‌ای از ابهام قرار دارند.

مقایسه نسل های cpu و تشخیص آن ها

برای آنکه بتوانیم نسل های cpu را با همدیگر مقایسه کنیم، باید به مشخصات مندرج شده بر روی آن مراجعه کنیم. بر روی پردازنده ها اعدادی نوشته شده است که در ادامه به تفسیر آن‌ها می‌پردازیم. برای مثال بر روی پردازنده ای با مدل Core i3 2200 ثبت شده است. عدد اول از سمت چپ «2» است. این عدد نشان می‌دهد که پردازنده شما متعلق به نسل دوم است. اگر شما یک عدد سه رق می‌دیدید، مثلا Core i7 960، نسل پردازنده شما، نسل اول است.

مقایسه نسل های cpu، مقایسه نسل های cpu، تفاوت نسل های cpu اینتل

مقایسه نسل های cpu تفاوت در نسل های cpu اینتل

همانطور که در بالا دیدیم، در هر سال نسل‌های جدید پردازنده با قابلیت های جدید به بازار ارائه شده است. این نسل‌ها هر کدام از نظر ابعاد ترانزیستورها، و تعداد ترانزیستورها تغییراتی داشتند و هر کدام نیز از نظر معماری به کار رفته در خودشان متفاوت بودند. به طور کلی، ما در هر نسل 10 تا 15 درصد بهبودی را نسبت به نسل های قبلی شاهد بودیم. مصرف آن‌ها نیز به طور معمول مصرف انرژی در آن‌ها نیز تا 30 درصد کاهش نشان می‌دهد. این روند سبب شده است که در هر سال ما شاهد شتاب بیشتری در پردازنده ها و همچنین قدرت پردازش اطلاعات باشیم.

تازه ترین نسل های پردازنده ارائه شده به بازار

فعلاً نسل یازدهم به عنوان تازه ترین نسل پردازنده های اینتل وارد بازار شده است. با این حال با کمی جست و جو می‌توانیم نسل‌های دیگر را نیز بیابیم. نسل Roket Lake گاهی به نام تجاری Comet Lake نیز شناخته می‌شوند. با این حال گاه گاهی در بازار هم نام Core i11 هم به چشم می‌خورد. و برخی از موبایل‌ها و لپ‌تاپ ها از این نسل پردازنده استفاده می‌کنند.

نگاهی به انواع پردازنده های اینتل

شرکت اینتل انواع پردازنده ها را برای انواع سرورها، رایانه‌های شخصی و گوشی‌های هوشمند ارائه می‌کند. هر کدام از این پردازنده ها دارای قابلیت‌های مهمی‌ هستند که آن ها را از دیگر پردازنده ها متمایز می‌کند.

برای آنکه بتوانیم از این پردازنده ها با بهره وری بالاتری استفاده کنیم بر روی آن‌ها حروف و عباراتی را ثبت کرده اند که این حروف و عبارت‌ها می‌توانند به ما در انتخاب پردازنده مناسب کمک کنند. در زیر فهرستی از آن ها ارائه شده است.

  • حرف U نشان دهنده فوق کم مصرف بودن پردازنده است؛
  •  عبارت HQ نشانه توان خوب پردازنده برای انجام کارهای گرافیکی است. عبارت HQ به معنای افزایش قابل ملاحظه در سرعت پردازنده های چهار هسته ای هم هست.
  • عبارت HK هم نشان دهنده توان خوب گرافیکی و هم قابلیت اورکلاک کردن (افزایش دو برابری قدرت پردازنده با شرایط خاص) است.
  • حرف K هم نشان دهنده تنها قابلیت اورکلاک کردن است.
  • حرف T نشان دهنده آن است که پردازنده ما یک سی پی یو کم مصرف است.
  • حرف S در پردازنده به معنای کم مصرف بودن آن است.
  • حرف X در هر مدلی نشان دهنده آن است که این پردازنده از سرعت ساعت بالاتری برخوردار است.
  • حرف M به معنای آن است که پردازنده را می‌تواند در گوشی های همراه و یا تبلت ها به کار گرفت.
  • حرف Q به معنای استفاده از چهار هسته در پردازنده است.
  • حرف L هم به معنای کم مصرف بودن پردازنده ها است.

مقایسه نسل های cpu پردازنده مناسب برای رایانه های شخصی

همانطور که در بالا اشاره شده، شرکت اینتل انواع پردازنده ها را برای رایانه های شخصی تولید می‌کند. برای آنکه مشتریان بتوانند به راحتی خرید خود را انجام دهند هم بر روی آن عبارات و یا حروفی درج می‌شود. در بیشتر پردازنده هایی که برای پردازنده های رایانه های شخصی به کار گرفته می‌شود، از حرف S به معنای کم مصرف بودن، T به معنای بسیار کم مصرف بودن، و X به معنای بالاترین سرعت پردازنده سرعت کلاک (ساعت) را در خانواده خودشان دارند.

بررسی پردازنده های مناسب برای موبایل

شرکت اینتل انواع پردازنده ها گوشی های همراه و تبلت ها را نیز تولید می‌کنند. به مانند پردازنده های رایانه های شخصی در اینجا هم استاندارهای حروف و اعداد بار تشخیص نوع پردازنده به کار گرفته می‌شود. حرف M بر روی این پردازنده ها نشان دهنده آن است که این پردازنده برای گوشی های همراه مناسب است. حرف Q نشان دهنده چهار هسته‌ای بودن این پردازنده ها می‌باشد و اگر حرف HQ بر روی پردازنده ثبت شده باشد، به آن معنا است که پردازنده از قدرت پردازشی بسیار بالایی بهره مند است. حرف L نشان دهنده مصرف پایین پردازنده است. این پردازنده ها برای محصولاتی که باتری ک می‌دارند بسیار مناسب است. حرف U نیز نشان دهنده مصرف بسیار پایین انرژی در این پردازنده ها است. این امر به خاطر آن است که سرعت پالس در این پردازنده ها بسیار کم می‌باشد.

مقایسه نسل های cpu، مقایسه نسل های cpu، تفاوت نسل های cpu اینتل

مقایسه نسل های cpu و نگاهی به سی پی یو زئون

در مقایسه نسل های cpu ،یکی از نام های بسیار آشنا سی پی وی های سرور، پردازنده های Intel Xeon است. این پردازنده هم ساخت شرکت اینتل است و از  میکروپروسسورهای 64X بهره برده است. این پردازنده ها برای مصارف صنعتی مانند سرورها و یا ورک استیشن ها طراحی شده است.  اولین رده از این پردازنده ها در سال 1998 به بازار عرضه شده است. اساس کار آن ها تفاوت زیادی با پردازنده های رایانه های شخصی ندارند، اما از ساختارهای پیشرفته تری در آن ها استفاده شده است، همچنین آن ها می‌توانند از حافظه ها ECC استفاده کنند و نیز تعداد هسته بیشتری را پشتیبانی می‌کنند.

پردازنده های اینتل زئون این امکان را دارند که از ظرفیت رم بالاتری پشتیبانی کنند و مقدار کش داخلی بیشتری را نسبت به پردازنده های رایانه های شخصی و یا سری های دیگر ارائه شده دارند. در نتیجه دسترس پذیری، اطمینان به کارکرد و سرویس دهی  یا مقیاس RAS که سر نامه سه کلمه Reliability، Availability و در آخر Serviceability است، در این پردازنده ها افزایش یافته است. در این پردازنده با استفاده از ساختارهای نرم افزاری و سخت افزاری نظیر Machine Check Architectur، این امکان به دست آمده است که بتوان به قدرت بیشتری دست پیدا کرد. در سی پی یوهای زئون، این امکان وجود دارد که بتوان توانمندی های پردازنده را با استفاده از فناوری MCE توسعه داد. برخی از پردازنده های این سری از تولیدات شرکت اینتل این امکان را دارند که بتوانند از بایوس QPI استفاده کنند و در نتیجه می‌توانند بر روی دو، چهار و یا هشت سوکت نصب شوند.

برخی از نمونه های سی پی یو های زئون برای مدل هایی خانگی نیز عرضه شده اند و از نرخ سرعت پایین تری نسبت به انواع صنعتی تر خود برخوردارند. این پردازنده ها این قابلیت را دارند که بدون استفاده از هیچ کارت گرافیکی خارجی به پردازش تصاویر بپردازند و در نتیجه سرعت بیشتری را در اختیار کاربران بگذارند. یکی از دلایل این کار آن است که در برخی از موارد مانند پردازش ویدئوها و یا تصاویر در پردازش های رایانه های سرعت در پردازش های گرافیکی بسیار مهم است.

سی پی یو های زئون از مدل  های مختلفی تشکیل شده اند و انواع آن مانند Xeon Pi نیز به بازار عرضه شده است. از مهمترین رده های این خانواده از پردازنده های اینتل می‌توان به پردازنده های نظیر Intel Xeon D، Intel Xeon W، Intel Xeon E، سری پردازنده های Intel Xeon E7 ، E5 , و E3 اشاره کرد. در بازار ممکن است نام های دیگری مانند Intel Xeon Platinum, Glod , Silver  و Bronze نیز به گوشتان بخورد. این سری از پردازنده ها خانواده هایی اصلی تولید پردازند های سی پی یو زئون هستند و خانواد Bronze جزو ضعیف ترین و خانواده Platinum جزو قوی ترین پردازنده ها هستند.

Rating: 5.0/5. From 1 vote.
لطفا صبر کنید...

107 دیدگاه

          • سلام ، منم دقیقا سئوال همین دوست قبلی را داشتم ، میخوام سیستم بخرم الان یکی بهم گفت که توی سرعت سیستم نسل مهمتره.... مثلا شما اگر یک سیستم که همه چیزش یکی باشه ولی cpu یکیش cor i7 نسل ۴ باشه و یکی cpu cor i3 مثلا نسل ۸ باشه این یکی دومی که نسلش بالاتره بهتره... درست میگه؟؟
          • تا اندازه ای بهتره، موضوع افزایش کارآیی و سرعت کامپیوتر الزاما به CPU نیست، ولی بسته به یک فرض کلی، نسل های بالاتر سی پی یو می تواند کارآمدی بیشتری داشته باشد. به شرطی که تمامی اجزای کامپیوتر هماهنگی و تناسب خوبی با هم داشته باشند. مبحث نسل و مدل کمی پیچیده شده است و ما در مقاله ای تمامی آن ها را توضیح خواهیم داد.
        • بله، تغییرات فرکانس و کلاک تقریبا زیاد هست، ولی بیشتر توجه ها در پردازنده های فعلی، حفظ و بهینه کردن جریان کار هست تا افزایش سرعت کلاک ها
        • فرکانس پردازنده ها در نسل های بالاتر اینتل زیاد تغییری نكرده بلکه بیشتر لیتو گرافی یا معماری پردازنده ها و افزایش حافظه کش و بهینه سازی دمای پردازنده با توجه به توان مصرفی بالاتر مخصوصا در پردازنده ها با هسته و تردهای بیشتر مد نظر بوده در ضمن در نظر داشته باشید که اینتل در نسل ده پردازنده هاش همچنان از معماری 10نانومتری استفاده میکنه در حالیکه رقیبش ای ام دی چند ساله که از معماری 7 نانومتری استفاده میکنه
      • سلام ببخشید یه سوال داشتم سی پی یو9400f چرا انقدر ارزونه و اینکه میگن خراب میشه راسته؟ بعد این سی پی یو برای گیم مناسبه؟ و اگه ممکنه ادرس اینستاگرام یا واتساپتون رو بدید برای سوالای بیشتر
        • به هیچ عنوان چنین نیست.پردازنده های سریF به دلیل نداشتن پردازنده گرافیکی کمی ارزنتر هستند.در صورتیکه با داشتن کارت گرافیگ در سیستم دیگر نیاز به سی پی یو با پردازنده گرافیکی نیست و اتفاقا به دلیل قیمت نسبتا مناسب تر این پردازنده های میان رده و قابلیتشان دارای محبوبیت بیشتری هم هستند.
    • سلام علیڪم استاد ذڪایی عزیز مطالب بسیار مفیدی را تهیه نمودید بنده به نوبه خود از شما تشڪر و قدردانی می‌نمایم و از خداوند منان برای شما و خانواده محترم، تندرستی و سلامتی و همچنین توفیقات روز افزون را آرزومندم.
    • حرف f تو پردازنده های اینتل ینی خود پردازنده گرافیک مجتمع(داخلی)نداره و این ینی شما حتمن باید یه کارت گرافیک بخرید تا لااقل بهتون تصویر بده.این ویژگی هم خوبی داره هم بدی اینکه بار اضافی رو از رو دوش پردازنده برمیداره و بدیش اینکه شما حتمن باید هزینه بیشتر کنید(چون عملن باید یه کارت گرافیک مجزا بخرید) .امیدوارم مفید بوده باشه
  1. سلام میشه بیشتر توضیح بدی؟ مگه سی پی یو باید واحد پردازش گرافیکی داشته باشه؟ فکر میکردم این قابلیت مخصوص به کارت گرافیک ها باشه. لطفا توضیح ساده و کامل بده
    • پردازش گرافیکی، می تواند در پردازنده به صورت محدود، یا در کارت گرافیکی به صورت حجیم انجام شود. در پردازنده های سری x86 اینتل این قابلیت در نظر گرفته شد که بسیاری از پردازش های گرافیکی (بیشتر رسانه ای و ویدئویی) در پردازنده انجام شود، اما فرامین رندرینگ مثل کار با نرم افزارهای گرافیکی و سه بعدی سازی و یا بازی ها، باید در کارت گرافیک انجام شود. به صورت کلی ، توانایی پردازنده در پردازش های دستوری گرافیکی محدود و سریع است، مثل ویدئو ها و یا ابزارهای گرافیکی ساده، ولی در کارت گرافیک ها پردازش های سطح بالاتر مثل رندر کردن فضاها و اشیا انجام می شود.
    • به صورت کلی نسل های هفت به بالا برای گیم خوب هستند، البته در هر نسلی تعداد قابل توجهی پردازنده تولید شده است. بهتر است که به راهنمای بازی ها مراجعه کنید.
  2. سلام.تو ضیحتون خوب بود ولی بازم ساده نبود. نسل بندی سی پی یو ها به ترتیب قدرت یا مثل حروف مشخص کننده ی سری. مثل سری u به ترتیب قدرت اگر اینجوری بگین فهمش خیلی ساده تره برا عموم.
    • حتما ما در مقالات دیگر این وبلاگ و فروشگاه همین سایت، درباره مشخصات بسیاری از پردازنده ها در نسل های مختلف توضیحات کاملی را ارائه داده ایم و می دهیم. کار با پردازنده ها بسیار تخصصی است و به همین خاطر نمی توان در یک یا دو مقاله تمام احتیاجات فکری خوانندگان را بر طرف کرد. با این حال از نظر شما بسیار سپاسگذاریم.
  3. برای گیم پردازنده ی زئون بهتره یا کور آی... منظورم این نیست که اگه بخوایم چندتا کامپیوترو با لن به هم وصل کنیم و سرور لازم باشه منظورم برا یه نفره ولی مثلا گیم های حجیم و گرافیکی
    • سری پردازنده های Core i برای مصارف خانگی و شخصی بهتر از سری Xeon هستند. سری های Xeon بیشتر مصارف صنعتی دارند و به خاطر داشتن تعداد هسته بیشتر و فضای کش بیشتر در سرورها و استوریج ها استفاده می شود. پیشنهاد ما مراجعه به سایت سازنده بازی و پیشنهاداتی است که آنها برای بازی ها ارائه می کنند. به صورت جنرال نمی توانم از یک پردازنده برای تمامی مصارف رندرینگ در بازی ها نام ببرم. ولی پردازنده های نسل های بالاتر اغلب بهتر هستند. در ضمن آنکه بازی ها به خاطر «رندرینگ ماتریسی» که دارند بسیار به کارت گرافیک وابسته هستند و به همین خاطر باید این دو با هم در نظر گرفته شود.
      • سلام من کارت گرافیک ۱۶۶۰دارم وسی پی یوای5نسل۴بنظرشما سی پی یو میتونه برام کارامدباشه یابه سی پی یوقوی تری احتیاج دارم برای گیم استفاده میکنم
        • بستگی به گیم شما دارد. این حد از پردازنده گرافیکی و محاسباتی، می تواند مفید باشد اما برای بازی های سنگین تر طبیعتا سیستم قوی تری نیاز دارید. اما بازی های سطح متوسط با این سیستم بد کار نخواهند کرد. اما بهتر است با دوستان فعال در زمینه رایانه های شخصی کار کنید، ما در آی تی باز در زمینه شبکه و تجهیزات دیتاسنتر فعالیت می کنیم.
    • به صورت دقیق نمی توان گفت که کدام بهتر است، چون هیچ آزمایشی با نتایج قابل اتکا در زمینه سوال شما انجام نشده است. اما دو چیز را می توان مطمئن گفت، پردازنده های i5 به نسبت i3 کارایی بهتری دارند، نسل ده از نسل هشت بهتر است. اگر به دنبال افزایش کارآیی هستید استفاده از پردازنده i5 را پیشنهاد می کنیم، اما اگر می خواهید برای چندسال فناوری پردازنده خودتان را تغییر ندهید، پردازنده های نسل ده به روز تر هستند. با این حال بهترین حالت ممکن بررسی نرم افزارهایی است که قرار است با این پردازنده ها به اجرا در آیند، توصیه های شرکت های سازنده می تواند کمک بسیار خوبی برای شما باشد. وگرنه به این شکل پاسخ دهی سخت است.
  4. سلام بزرگوار میخواستم بدونم اگه پردازنده I3 ضعیف تر از I5 است ولی پردازنده I3 نسل هفت و هشت با ارزش تر از i5 یا i7 نسل سه ، چهار یا پنج است
      • سلام من یه مینی کیس میخوام بخرم همه چیش خوبه ولی در سی پی یو نسل ۵ یا ۴ باشه برای کلاس های آنلاین و گیم معمولی خوبه مشخصات اینه Corei5 4th Ram8 GPU2 Hard750 و.. این واسه نیاز من خوبه؟؟؟؟؟ منتظر جوابتان هستم
    • نه الزاما، ولی ممکن است در برخی از جهات کارایی بهتری را به شما ارائه کند. صرفا با افزایش نسل کارایی پردازنده ها افزایش پیدا نمی کند. بلکه باید فناوریهای همراه آن ها نیز افزایش پیدا کند تا بتوانید از تمام کارایی آن ها استفاده کنید. برای همین همزمان باید مدار مادربرد، رم ها و حتی توان پاورتان را نیز افزایش دهید تا کارایی بهتری دریافت کنید، ولی به صورت کلی افزایش نسل با در نظر گرفتن تمام آنچه که گفتم، نتایج بهتری در کارایی از خودشان نشان می دهند. اما به صورت تخصصی در زمینه سوال شما هیچ سنجشی صورت نگرفته که من بتوانم با تکیه بر آن پاسخ شما را بدهم.
  5. با سلام ممنون از توضیحات یک سوال داشتم از نسل 4 به بعد cpuهای کم مصرف لپ تاپ چیپ pch در cpu ادغام شد لطفا یه سری توضیحات بفرمایید که ارتباطات به چه شکلی میشه مثلا تا نسل 3 کم مصرف خود cpu از رابط pcie 16 ساپورت میکنه ونیز به چیپ مثلا hm77 بود ولی در نسل 4 و بعد اون نیازی به چیپpch نیست ولی میبینیم که ارتباط pcie به 4 کاهش پیدا کرده و مسیرهای pcie به حداکثر 12 lane محدود میشه اگه براتون ممکنه این مبحث رو یکم باز کنید ضمنا این مبحث رو هم توضیح بدید چرا از نسل 4 به بعد cpu های پرمصرف لپ تاپ هم به شکل bga و لحیمی شدندو از حالت سوکت خارج شدند با تشکر
    • سوال شما، موضوع یک مقاله کامل است. اما به صورت کلی، ارتباط میان پردازنده و رم، به عوامل زیادی بستگی دارد، از جمله تعداد هسته و کش پردازنده، با افزایش کش، نیاز به درگاه های ارتباطی کمتر می شود، و امکان صف کردن اطلاعات واکشی و برگشتی وجود دارد. اما درباره استفاده از پردازنده ها به شکل لحیم شده، اطلاعات دقیقی به دستم نرسیده است، احتمالا این کار به خاطر ایجاد یکپارچگی دائمی ارتباط است. زیرا در زمان ارتباط های سوکتی، کمی نویز ایجاد می شود. این نویز به خاطر فاصله اندک و میکرونی سوکت و فیش است. اما به قطعیت نمی تواند بگویم این علت استفاده از لحیم است. با این حال در صورتی که اطلاعات مفصل تری به دستم رسید حتما آن را منتشر خواهم کرد.
  6. سلام خدمت شما عزیزان وزحمت کشان میخواستم بدونم فرق بین نسل ها چیه مثلا نسخه جدید تری یعنی هستن؟ بعد فرق بین i5 i7 و i3 چیست با تشکر اطلاعات زیادی به من دادید اگر میشه این دو سوالم جواب بدید ممنون میشم و در ضمن برایه گیم بصورت کلی {نه یک بازی خاص} با بهترین سخت افزارای دیگه مثه کارت گرافیک rtx 2080 ti چه سی پیوی رو براش توصیه میکنید با تشکر امیدوارم منظور حرفامو بفهمید
    • نسل، در واقع تفاوت ایجاد شده میان عملکرد پردازنده ها را نشان می دهد، این تفاوت می تواند بسیار متنوع باشد. در مقاله ای در این زمینه حتما تکامل نسل به نسل پردازنده های اینتل را بررسی خواهیم کرد.
    • حروف انتهایی و توسعه فناوری ها را در مقاله ای کامل توضیح خواهیم داد. پیگیر باشید و تا زمان انتشار آن منتظر بمانید.
    • مادر برد شما چیست؟ و از چه کار گرافیکی استفاده می کنید؟، به صورت کلی پردازنده های اینتل نسل هفت به بالا و با تعداد هسته 6 عدد بیشتر برای این کار خوب هستند، (گزینه های زیادی برای این موضوع وجود دارد) ما سعی می کنیم در ادامه همین سلسله مقالات پردازنده بهینه برای هر موضوعی را معرفی کنیم. ولی به یاد داشته باشید که صرفا تعویض پردازنده مشکل شما را حل نمی کند، برای بهینه شده سیستم شما با ترکیب چهارگانه: پردازنده، رم، کارت گرافیک و مادربرد را در نظر داشته باشید.
  7. سلام و خیلی ممنون از مقاله خیلی خوبتون. من سنگین ترین نرم افزاری که استفاده می کنم Matlab هست آیا i7 نسل ششم مناسبه؟ البته می دونم قدیمی هست ولی چون می خوام لپ‌تاپ دست دوم بگیرم یه همچین موردی پیدا کردم. با نرم افزار ها تا چند سال آینده هماهنگی داره؟
    • با سلام، پردازنده فوق برای کارهای معمول با نرم افزار متلب مناسب است، با این حال کیفیت قطعه دست دوم را نمی توانیم تضمین بکنیم. درباره نرم افزارهای آینده هم همین موضوع صدق می کند. ممکن است که قطعه دست دوم کیفیت لازم برای کارهای شما را نداشته باشد، و یا نرم افزارهای آِینده سبک تر و بهینه تر کار کنند. با این حال در فرض سوال شما، پاسخ بله است و این پردازنده و حتی نسل های قبل تر از آن (برحسب تجربه شخصی) می تواند به خوبی جوابگوی فعالیت های شما باشد.
      • سلام من میخوام بدون تغییر هارد و کارت گرافیک ، یک سری از سخت افزار هام تغییر بدم مثل مادربرد ، CPU ، رم و پاور. هارد من maxtor با ظرفیت ۱۶۰ گیگ و کارت گرافیک من کارت گرافیک ایسوس مدل EN210 SILENT/DI/1GD3/V2 LP ASUS EN210 SILENT/DI/1GD3/V2 LP Graphics Card CPU که انتخاب کردم پردازنده مرکزی اینتل سری Coffee Lake مدل Core i5-8400 Intel Coffee Lake Core i5-8400 CPU حال برای انتخاب مادربرد خواستم از راهنمایی شما استفاده کنم چونکه میخوام امکان اینو داشته باشم که بتونم در آینده سیستم رو ارتقا بدم و از طرفی بتونم از تمام ظرفیت CPU هم استفاده کنم با این حال به این چند مدل مادربرد رسیدم ۱. مادربرد گیگابایت مدل H310M S2P ۲. مادربرد گیگابایت مدل GA-P310-D3 rev. 1.0 Gigabyte GA-P310-D3 rev. 1.0 Motherboard ۳. مادربرد ایسوس مدل 0.PRIME H310M-A R2 ۴. مادربرد گیگابایت مدل 2.0 H310M S2H ۵. مادربرد ایسوس مدل PRIME H310-PLUS R2.0 ۶. مادربرد ایسوس مدل PRIME B360M-C ۷. مادربرد ایسوس مدل PRIME H310-PLUS ASUS PRIME H310-PLUS Motherboard ۸. مادربرد ایسوس مدل PRIME H310M-D R2.0 اگر لطف کنید و کمکم کنید ممنونم و اصولا در انتخاب مادربرد به چه نکاتی باید توجه کرد ؟ چه نوع چیپستی مناسب کار های مهندسی است و سوالاتی از این قبیل از راهنمایی شما پیشاپیش ممنونم
        • سلام دوست گرامی، ما در آی تی باز در زمینه، سرورها، استوریج ها و فایروال های شبکه کار می کنیم. لطفا در این باره از دوستانی که در زمینه رایانه های شخصی فعالیت می کنند پرسش بفرمایید. ممنون که ما را قابل دانستید. و پرسشتان را در اینجا مطرح کردید. اما به صورت تخصصی نمی توانیم کمکی به شما بکنیم، زیرا این موضوع در زمینه تخصصی فعالیت ما نیست.
    • بسته به مقدار پردازش دارد، ولی جواب مثبت است زیر بنده خودم با پردازنده Core i5 برای مدتی کار می کردم و جوابگو بود.
  8. سلام من میخوام برای کار های مهندسی و استفاده از نرم افزار هایی مثل متلب و ایتبس و تکلا استراکچر و... سیستم انتخاب کنم حالا به نظر شما از چه مدل مادربرد استفاده کنم ؟ و همچنین از چه نسل سی پی یو استفاده کنم ؟ هزینه با هم دیگه این دوتا حدودا بشه ۶ و ۶ و نیم چون میخوام پاور بگیرم و یک رم ۸ یا ۱۶ هم بگیرم در مجموع ۹ یا ۱۰ تومن هزینه کنم حالا به دوتا مادربرد ایسوس مدل H110M-C ASUS H110M-C Motherboard و مادربرد ایسوس مدل PRIME H310M-K Asus PRIME H310M-K Motherboard رسیدم با این حال اگر شما هم چیزی به ذهنتون میرسه اگر لطف کنید راهنمایی بفرمایید ممنون میشم
    • سلام، ورزتان خوش، درباره نرم افزارهای مهندسی همانطور که در کامنت های قبلی هم توضیح دادم، یک پردازنده corei5 تا corei7 می تواند کار شما را راه بیندازد (این را با تجربه شخصی عرض می کنم) در مورد مادربرد هر دو مادربردی که انتخاب کردید خوب هستند. اما ممکن است امکان توسعه ها در اینده را در اختیارتان نگذارند چون هم کم اسلات هستند و برخی از ظرفیت های آنها کم هستند (به راهنمای هر کدام مراجعه کنید) در باره قیمت، از آنجا که زمینه تخصصی کار ما سرور است، نمی توانیم قیمت دقیقی را به شما ارائه کنیم. بهتر است این موضوع را از طریق دوستانی که رایانه های شخصی کار می کنند و آن ها را می فروشند، پیگیری کنید. ولی اگر شما به دنبال پردازش های تصویری نیستید، استفاده از این مادربرد توصیه می شود، در غیر اینصورت به دنبال مادربردهایی باشید که بتوانند از کارت های گرافیکی قوی پشتیبانی کنند.
    • پردازنده های با پسوند M برای موبایل ها و تبلت ها مناسب هستند، در حالی که پردازنده های با حرف U مناسب لب تاپ ها هستند. ممکن است در آینده در حجم پردازشی دچار مشکل شوید.
      • سلام وقت بخیر. آیا پردازنده core i7 نسل ۱ مک بوک با پردازنده های نسل ۴و۵ لپ تاپ های دیگر برابری میکند؟تفاوتی بین نسل های برند های مختلف هست؟
        • قطعا پردازنده نسل هفت بهتر از دو نسل قبل است. اما نمی توان گفت که کیفیت کار لب تاپ الزاما به پردازنده وابسته است. تمامی قطعات باید به خوبی با همدیگر کار کنند تا نتیجه خوبی داشته باشد. هر شرکت تولید کننده پردازنده یا لب تاپ مسائل فنی خودش را در نظر می گیرد که می تواند منجر به مزایای بیشتر یا معایب و محدودیت هایی شود. نمی توان قانون خاص و یا برند خاصی را به عنوان برتر و یا بدتر ذکر کرد. بهتر است که به صورت مقایسه ای با توجه به نیازتان لب تاپ ها و پردازنده ها را بررسی کنید.
  9. سلام من کار طراحی انجام میدم با نرم افزار فوتوشاپ و کورل و میخوام با ایلاستریتور هم کارکنم و شاید این دیزاین البته این دیزاین رو جواب هم نداد مشکلی نیست زیاد فقط میخوام بدونم پردازنده i5نسل چهار با رم چهار یا هشت گرافیک ۲ مجزا برای کارمن مناسب هست ؟چون سی پی یو رو نمیشه ارتقا داد پیشنهاد شما چیه به نظرتون این ممکنه جواب گوی طراحی هایی با متراژ بالا باشه یا باید نسل های جدید تر رو خریداری کنم
    • طرح های گرافیکی نیازمند ظرفیت های شناور هستند. گاهی یک طرح چند متری پیچیدگی خاصی ندارد، اما یک طرح کوچک منابع زیادی را طلب می کند. دو نرم افزار کارل و ایلستراتور گرچه فایل های کم حجمی تولید می کنند ولی از نظر منابع پردازشی قدرت زیادی را مصرف می کنند. با این حال مشخصاتی که برای این منظور گفتید کفایت می کند ولی نمی توانید با آن طرح های سنگین را پیاده کنید. بهتر است که به فکر ارتقا باشید. به خصوص در زمینه پردازنده.
  10. با سلام مطالب شما بسیار جالبه.با اینکه میدونم چقدر سخته مطالب تخصصی رو بصورت ساده بیان کرد اما تسلط شما واقعا مشخصه. با وجود آنکه مطالبتون رو چندبار میخونم باز خیلی سوال برام باقی میمونه پس خواستم اگه ممکنه یک زحمت بکشین و هر اطلاعاتی میشه از مشخصات زیر در مورد cpu رو دراورد بفرمایین . intel(R) 7 Series/C216 Chipset Faily SATA AHCI Controller - 1E03 Intel(R) Corei7 - 3537U CPU@200GHz سپاسگزارم اینکه نسل چندمه سرعتش چقدره - چند نانومتریه و ...
    • دوست عزیز ممنون که از ما سوال پرسیدید، اما مطالبی که شما از ما خواستید خودشان نیازمند یک مقاله جامع دیگر هستند. برای همین من چند لینک در اختیارتان قرار می دهم که با کمک آن مشکلتان حل شود. برای پردازنده ها سری هفت به این آدرس سایت اینتل، پردازنده های سری corei 7 مراجعه کنید. برای پردازنده دوم هم به آدرس پردازنده 3537U 200 مراجعه کنید. در مورد کنترلر ذکر شده هم چندین درایور و توضیحات در اینترنت برای آن وجود دارد که با مراجعه به آن می توانید هم درایوها را دانلود کنید و هم مطالب آن ها را مطالعه بفرمایید.
  11. سلام خسته نباشید میخواستم بدونم core i5_9700 بهتره یا core i7_7700 چون میخواستم سیستم گیمینگ بگیرم و نیاز به راهنمایی دارم ممنون میشم راهنمایی کنید
    • نمی توان در این زمینه به قاطعیت گفت که کدام بهتر است. اما به طبع Corei 7 بهتر از Corei 5 است. درباره مناسب بودن پردازنده های رایانه های شخصی بهتر است که به دوستان فعال در این زمینه مراجعه کنید. ما در آی تی باز، در زمینه، سرور، استوریج و فایروال های شبکه فعالیت می کنیم.
        • بله می شود عوض کرد، اما به سختی می توان سی پی یو متناسب با سخت افزار یک لب تاپ پیدا کرد. لب تاپ ها اکثر به صورت Bundel عرضه می شوند و به همین خاطر تغییر در پیکربندی آن ها سبب می شود که کارآیی آن ها زیاد تغییر نکند. تغییر سرعت یک کامپیوتر الزاما به تغییر سی پی یو وابسته نیست، رم ها، مادربرد و حتی کارت گرافیک و هارد شما هم باید با هم ست باشند که شما بتوانید کار آیی خوبی را در اختیار داشته باشید. پیشنهاد ما آن است که به جای هزینه کردن برای خرید یک پردازنده نو و تعمیرات و غیره، یک لب تاپ با همان رده کاری مد نظر بخرید. به این شکل کارآیی مطمئن تری در اختیار خواهید داشت.
  12. سلام جناب مهندس بنده برای فرزندم که سال دوم هنرستان (رشته کامپیوتر) هستند میخوام یه سیستم فراهم کنم که یه مقدار از نظر هزینه ای پایینتر باشه و از نظر فنی هم بتونه دوران دانشجویی هم استفاده کنه و مجدد هزینه نکنیم لطفا ما را راهنمایی بفرمایید (حداقل های سی پی یو،مادربرد،گرافیک،هارد،رم) خیلی ممنون میشم مساعدت بفرمایید
    • دوست عزیز، ما در آی تی باز در زمینه سیستم های شبکه، سرور، فایروال و استوریج کار می کنیم، بهتر است از دوستانی که در زمینه رایانه های شخصی فعالیت میکنند این سوال را بپرسید. این دوستان با انواع سیستم های مناسب برای برنامه نویسی، گرافیک و غیره آشنایی زیادی دارند.
  13. سلام مهندس.میخواستم بدونم برای امور حسابداری پردازنده core 2 duo + ssd جوابگو هست یا بهتره i3 بگیرم؟در ضمن لپ تاپ نه Pc
    • این خیلی سوال کلی هست، ولی در کل نسل های بالاتر کارکرد بهتری دارند. اگر موضوع کارتان و مدل پردازنده مد نظرتان را بفرمایید بهتر می توانم شما را راهنمایی کنم. ما در آی تی باز بیشتر در زمینه شبکه و تجهیزات وابسته کار می کنیم و زیاد در زمینه رایانه های شخصی فعال نیستیم.
  14. سلام ببخشید جناب بنده لب تابی تهیه کردم با cpu cori3 10100u میخوام بدونم منظورتون از کم مصرف چیه منظورتون مصرف باتریه یا چیز دیگ و با توجه با رم 4 گیگ و کارت گرافیک 2 گیگ فقط بازی سبک میشه انجام داد
    • منظور از مصرف کمتر یا همان حرف U ، حذف موارد فعال بودن پردازنده است که سبب کاهش تا 20 درصد و یا در انواع جدیدتر تا 30 درصدی پردازنده ها می شود. بسیاری از اوقات، پردازنده ها با اینکه پردازش خاصی ندارند اما در حالت Check on قرار دارند. در این حالت پردازنده با تمام قوا ورودی را بررسی می کند که در صورت ورود داده های جدید شروع به پردازش کند. اما در بسیاری از مواقع برای مثال هنگام تماشای فیلم، دانلود فایل، یا حتی در زمانی که رایانه در حالت بیکار است نیازی به این کار نیست، زیرا هیچ فعالیت بیشتری برای پردازش وجود ندارد. در این حالت بهتر است که پردازنده در حالت Standby قرار بگیرد. با این کار حجم انرژی مصرفی پردازنده نیز کاهش پیدا می کند. به علاوه این سیستم مدیریتی، سیستم های دیگری نیز در خود ساختار پردازنده به کار رفته اند که نسبت به بقیه موارد انرژی کمتری مصرف می کنند. این مقدار برای لپ تاپ ها و یا برخی از سازمان ها که از تعداد زیادی پردازنده استفاده می کنند بسیار قابل توجه است، اما در رایانه های شخصی که مصرف انرژی موضوع مهمی نیست. این مسئله صدق نمی کند. درباره نوع پردازنده یاد شده هم می توانید به سایت اینتل بخش پردازنده cpu cori3 10100u مراجعه کنید (حتما با فیلتر شکن) و مشخصات آن را بررسی کنید.
  15. سلام ممنون مطالب مفید و در انتخاب موثر هست بنده برای امور دانشجویی و آفیس و مدیا تصمیم دارم لپ تاپ تهیه کنم مردد هستم بین انتخاب asus x543ms با acer core5i نسل دوم- ram 4 ؟ البته با توضیحاتی که دادید ایسوس x543 اگر چه پردازنده ش سلرون هست چون نسل بالاتر هستش از لحاظ پردازش در حد core5i نسل دو هست . ممنون میشم راهنمایی کنید به غیر از مدل asus x543 درحال حاضر از خانواده asus تا 15 میلیون چه لپ تاپی پیشنهاد می کنید که بشه کارهای گرافیکی و طراحی سبک را انجام داد ، اگه مدلهای کمی قدیمی تر asus هم مورد خوبی هست بفرمایید
  16. سلام بنده خواستم یه لپ تابی تهیه کنم که برا کار برنامه نویسی ودانشجویی وکار با نرم افزارهای گرافیکی مثه مارولوس وفوتوشاپ و.کورل واینا دچار مشکل نشه وعملکرد خوبی داشته باشه وحداکثر هزینه من ۲۸تومنه. ..بنظرتون این دستگاه چه مشخصات فنی باید داشته باشه واینکه کدوم مدلا تو این رنج قیمت برا اینکار خوبن؟
    • سلام، دوست گرامی ما در آی تی باز در زمینه شبکه و سرورها فعال هستیم. بهتر است که برای خرید لپ تاپ به دوستان فعال در این زمینه مراجعه کنید. اما در زمینه پردازنده، برای کارهای گرافیکی سعی کنید که پردازنده های نسل 5 به بالا تهیه کنید، ترجیحا بیشتر از 4 هسته داشته باشند و مقدار کش آن ها هم بالاتر از 20 مگابایت باشد. متاسفانه ما در آی تی باز در زمینه لپ تاپ ها فعالیت نمی کنیم و نمی توانم اکنون قیمت و یا رنج قیمتی مشخصی را به شما پیشنهاد بدهم.
  17. سلام من میخوام برای مادربورد G41M V3 cpu بخرم من با کامپیوتر بازی میکنم و میخوام بهترین cpu برای بازی داشته باشم الان خودم CPU pentuim r dual core E 5300 دارم میشه بهم پیشنهاد. بدید ممنون میشم
  18. سلام وقت بخیر. من لبتاب برای انجام کارهایی با نرم افزارهای مهندسی میخاسم. مثل کریل. سالیدورکس. متلب چه ویژگی هایی باید داشته باشه؟!!!
    • بهترین لپ تاپ در این زمینه، باید حداقل 8 گیگابایت رم داشته باشد، پردازنده آن دارای سرعت فرکانس بالای سه گیگاهرتز باشد و ترجیحا کش داخلی بیشتر از 4 مگابایت داشته باشد، تعداد هسته ها نیز چهار هسته و یا بالاتر باشد، کارت گرافیک با قدرت دو گیگابایت یا بالاتر هم توصیه می شود. برای فضای ذخیره‌سازی هم از حافظه های SSD استفاده کنید. لپ تاپ های مختلفی با این مشخصات در بازار هستند که می توانید به دوستان فعال در زمینه رایانه های شخصی مراجعه کنید و نسبت به خرید آن اقدام بفرمایید.
  19. سلام میشه بگین تو رده i5 نسل ۶ کدوم مدلش برای رندر قویتره ؟ و اینکه بهترین مدل مادربرد برای cpu که معرفی می‌کنین ، چیه ؟
    • دوست عزیز این یک موضوع تجربی است و باید از کسانی که تجربه کار با این دسته از پردازنده ها را داشته اند، سوال کنید. نرم افزار،سطح رندر، مادربرد و رم در این زمینه تاثیر گذار هستند. ولی به صورت کلی هر کدام از پردازنده هائی که حافظه کش و سرعت فرکانس پایه بالاتری داشته باشند (به شرط همخوانی با سایر قطعات و به خصوص کارت گرافیک) برای این کار مناسب تر هستند. تاکید می کنم ترکیب پردازنده، رم، کارت گرافیک و مادربرد و نوع و سطح رندر در این زمینه بسیار مهم است و یک حالت ایده ال و کلی وجود ندارد. با این حال اگر از دوستان مجرب در این زمینه سوال کنید بهتر است.
  20. سلام لپ تاپ HP ELITEBOOK8440P با این مشخصات دارم: Processor: Intel(R) Core(TM) i5 CPU M 520 @ 2.40GHz (4 CPUs), ~2.4GHz Card name: Intel(R) HD Graphics آیا با این مشخصات برنامه های گرافیکی رو کامل ساپورت می کنه؟مثلا زیرمجموعه های RANDER رو کامل ساپورت می کنه؟ سوال دیگه م اینه که CPU سیستم من مربوط به چه نسلی هست؟
    • پردازنده هائی که حرف H را در نام خود دارند به برای عملکردهای قوی بر روی رایانه های همراه مانند تبلت ها و لپ تاپ ها بهینه سازی شده اند. برای مثال اگر شما بخواهید از یک نرم افزار رندرینگ بر روی لپ تاپ خودتان استفاده کنید، بهتر است که آن دارای پردازنده هائی با پسوند H باشد.
  21. با سلام خدمت شما برای بحث برنامه نویسی پایتون و یادگیری ماشین و کارای نسبتا سنگین برنامه نویسی سی پی یو آی ۵ نسل چهار بهتره یا آی ۷ نسل ۲؟
    • نمی توانیم به تنهائی همه چیز را به پردازنده مرتبط کنیم، اما به نظرم (با تجربه قبلی که خودم داشتم و نه صرفاً نام پردازنده ها) پردازنده Core i5 نسل چهار بهتر است. با این حال به حجم رم، نوع برنامه نویسی و غیره هم ربط دارد. اگر منظور شما برنامه نویسی به زبان پایتون (برای هوش مصنوعی است) بهتر است که مطمئن شوید که پردازنده شما از دستورات مختص به هوش مصنوعی نیز پشتیبانی می کند.
    • دوست عزیز به صورت لفظی نسل نهم از نسم هفتم بهتر است، اما در انتخاب یک پردازنده باید به مقدار کش، سرعت بیس کار و نیز تعداد هسته های آن نیز دقت کنید. بهتر است سایر مشخصات را با هم مقایسه کنید تا بهترین گزینه را انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو اصلی

question