آپلینک ، داون لینک

آپلینک (uplink) و داون لینک (Downlink) چیست ؟

آپلینک (uplink) و داون لینک (Downlink) که در برخی موارد آپلود و دانلود نامیده می‌شوند، به‌صورت یک ارتباط دوطرفه بین دکل مخابراتی و تلفن شما عمل می‌کند.

یک تقویت‌کننده سیگنال موبایل موجب تقویت سیگنال سلولی ضعیف در داخل ساختمان شما می‌شود و موجب می‌شود تا شما تجربه بهتری از سرعت بالاتر انتقال داده‌ها داشته باشید.

داون لینک، سیگنال ارسال شده از یک دکل مخابراتی به موبایل شما است. آپلینک نیز سیگنال ارسال شده از طرف موبایل شما به دکل مخابراتی است.

آپلینک ، داون لینک

آپلینک جهت نشان دادن مسیر انتقال از یک دستگاه به دستگاه دیگر همانند مسیر موبایل به یک پایانه ثابت مانند دکل مخابراتی استفاده می‌شود. فرکانس استفاده شده برای کلیه فرآیندهای انتقال از واحد موبایل به ایستگاه ثابت، فرکانس آپلینک نامیده می‌شود. جهت انتقال داده‌ها از موبایل به ایستگاه، جهت آپلینک نامیده می‌شود.

فرکانس داون لینک نیز به‌صورت فرکانس استفاده شده برای کلیه مسیرهای انتقال از ایستگاه مبنا به یک دستگاه موبایل شناخته می‌شود. همچنین جهت سیگنال از طرف ایستگاه ثابت به‌طرف موبایل، جهت داون لینک نامیده می‌شود.

اختلال در آپلینک و داون لینک می‌تواند موجب بروز مشکلاتی در برابری ارتباط و گفتگو بین دو نفر شود، به‌طوری که ممکن است یک نفر صدای نفر مقابل را بشنود، اما شخص دیگر نتواند صدای طرف مقابل خود را بشنود. این مسئله سال‌ها قبل به دفعات مشاهده می‌شد، زیرا سیگنال سلولی 3G شامل دو باند فرکانسی آپلینک و داون لینک به میزان 850 و 1900 MHz، یکی برای uplink (صبحت کردن) و دیگری برای downlink (شنیدن) بود. حال به بررسی بهتر این موضوع می‌پردازیم.

اختلال در آپلینک و داون لینک

سرعت آپلینک و داون لینک ممکن است تحت تأثیر عوامل مختلف با اختلال مواجه شود ازجمله:

  • فاصله دکل مخابراتی: هر چه قدر که شما از یک دکل مخابراتی دور تر باشید، برقراری ارتباط از طریق موبایل، دشوارتر می‌شود. درصورتی‌که شما از محل دکل مخابراتی در ناحیه خود اطلاع ندارید، برخی از منابع می‌توانند به شما جهت یافتن نزدیک‌ترین دکل مخابراتی کمک کنند:
  • مصالح ساختمانی: مصالح ساختمانی مانند بتن، فولاد، آجر، عایق‌ها و شیشه عایق انرژی می‌توانند موجب جلوگیری از ورود و خروج سیگنال شده و درنتیجه در انتقال سرعت داده‌ها و افت کیفیت تماس‌ها تأثیرگذار باشند.
  • موانع فیزیکی: کوه‌ها، ساختمان‌های بلند و درختان و پوشش گیاهی گسترده بین شما و دکل‌های مخابراتی موجب مسدود شدن ارتباط شما و درنتیجه کاهش قدرت نسبی سیگنال سلولی شما می‌شوند.
  • شرایط آب و هوایی: برف سنگین، باران، مه و دیگر شرایط آب و هوایی نیز بر دریافت سیگنال سلولی تأثیرگذار بوده و می‌توانند موجب اختلال در سرعت‌های آپلود و دانلود شوند.

با توجه به این شرایط، حتی درصورتی‌که شما به یک دکل مخابراتی نزدیک باشید، ممکن است سرویس ارتباطی ضعیفی را تجربه کنید.

آپلینک ، داون لینک

هر چند که می‌توان از تقویت‌کننده‌های سیگنال سلولی جهت تقویت سیگنال‌های ضعیف 3G و 4G بین یک موبایل و دکل مخابراتی استفاده کرد، شناخت میزان تأثیرگذاری افزایش یا کاهش سیگنال تقویت از سوی تقویت‌کننده با افزایش توان آپلینک و داون لینک بر حسب dBm اهمیت زیادی دارد. جهت شناخت این موضوع، ما باید تفاوت بین d B و dBm را بدانیم. d B یا دسی‌بل در تقویت‌کننده‌های سیگنال نشان‌دهنده افزایش توان ممکن هستند و بهره (افزایش اندازه) دسی‌بل نامیده می‌شود. از طرف دیگر dBm یک معیار مطلق در مورد قدرت سیگنال موبایل است. این پارامتر مخفف Decimal Milliwats است و به‌صورت لگاریتم مبنای ده مقاومت سیگنال بر حسب میلی وات اندازه‌گیری می‌شود. این پارامتر نشان‌دهنده قدرت سیگنال در یک مکان مشخص و در یک‌زمان مشخص است.

حداکثر افزایش میزان آپلینک و داون لینک از طریق تقویت‌کننده‌های سیگنال موبایل بر حسب دسی‌بل، بهترین حالت ممکن خواهد بود، اما حتی کمترین میزان افزایش توان با حداقل میزان آپلینک و داون لینک نیز می‌تواند تأثیر بسیار قابل‌توجهی در بهبود پوشش سیگنال در ساختمان و یا وسایل نقلیه داشته باشد.

قدرت آپلینک و داون لینک

آپلینک و داون لینک قدرتمندتر موجب ایجاد دو مزیت بسیار مهم می‌شوند: سرعت اینترنت بالاتر و پوشش بیشتر. تقویت‌کننده‌ها (بوستر های) موبایل‌های تجاری می‌توانند موجب تقویت پوشش دهی شوند. هر چند که بوستر های شرکتی می‌توانند قدرت سیگنال را تا بیش از +70 دسی‌بل افزایش دهند، اما نتایج واقعی نشان‌دهنده افزایش +3d B تا +42 d B برای بیشتر کاربران است که حتی همین مقادیر نیز دو برابر شدن قدرت سیگنال‌های 3G و 4G را نشان می‌دهد. با تقویت سیگنال، می‌توان قدرت آپلینک‌ها و داون لینک‌ها را افزایش داد. حال به بررسی برخی از ویژگی‌های تقویت‌کننده‌های سیگنال سلولی ساختمانی ویلسون پرو می‌پردازیم.

تقویت‌کننده‌های ویلسون پرو اینترپرایز 4300 و 4300R به‌صورت تجاری عرضه‌شده و به‌عنوان تقویت‌کننده‌های سیگنال سلولی داخلی محسوب می‌شوند که در مکان‌هایی همچون ادارات، انبارها و ساختمان‌های تجاری بزرگ مورد استفاده قرارگرفته و توانایی پوشش به میزان 100,000 فوت مربع را دارند. این دستگاه‌ها با تمامی موبایل‌ها و دستگاه‌های سلولی و همچنین کلیه شبکه‌های حامل در آمریکا و کانادا، سازگار است. از ویژگی‌های این دستگاه‌ها، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حداکثر افزایش سیگنال بیش از +70 d B
  • بیش از 26 d Bm توان آپلینک و 17 d Bm توان داون لینک
  • چهار پورت آنتن داخلی کنترل‌شده مستقل
  • سه پورت آنتن خارجی برای شبکه‌های حامل مختلف

دستگاه ویلسون پرو اینترپرایز 1300 و 1300R به‌عنوان تقویت‌کننده‌های سیگنال حرفه‌ای محسوب می‌شوند که برای ادارات، انبارها و فضاهای تجاری کوچک تا متوسط با مساحت 40000 فوت مربع طراحی‌شده است. این دستگاه همانند اینترپرایز 4300/4300R، قابلیت سازگاری با کلیه تلفن‌ها و دستگاه‌های سلولی را بر روی تمامی حامل‌ها دارد. برخی از قابلیت‌های این دستگاه عبارت‌اند از:

  • حداکثر افزایش سیگنال +70 d B
  • بیش از 26 dBm خروجی آپلینک و بیش از 17 dBm خروجی داون لینک
  • سه پورت آنتن خروجی برای چندین دکل حامل
  • کیت‌های گسترش‌یافته موجود جهت افزایش دامنه پوشش

دستگاه اینترپرایز 4300/4300R و 1300/1300R هر دو به‌صورت دیواری و آویز در دسترس بوده و موجب ایجاد حداکثر خروجی داون لینک 17 dBm می‌شوند. بااین‌حال، تفاوت اصلی آن‌ها، در توان آپلینک است. باوجود میانگین تفاوت سیگنال +3.24 d B، اینترپرایز 4300 (پوشش بیش از 100,000 فوت مربع) دارای 2.11 برابر قدرت بیشتر از اینترپرایز 1300 است (پوشش 40,000 فوت مربع).

آپلینک ، داون لینک

درصورتی‌که شما بخواهید سیگنال دستگاه خود را در حین رانندگی افزایش دهید، weBoost دارای انواع تقویت‌کننده‌های موبایل حین مورد استفاده در خودرو است شامل درایو X و درایو ریچ است. این تقویت‌کننده‌های قدرتمند امکان ارتباط مطمئن با شما در هنگام حضور شما در جاده را فراهم می‌کنند.

درایو X به‌عنوان بوستر استاندارد جهت تقویت سیگنال موبایل در خودرو محسوب می‌شود. این دستگاه که به‌منظور نصب ساده طراحی‌شده است، دارای یک آنتن مغناطیسی چهار اینچی است که به‌سادگی بر روی خودروی شما تعبیه می‌شود. برخی از امکانات این دستگاه عبارت‌اند از:

  • افزایش سیگنال از طریق تقویت‌کننده به میزان +50 d B
  • پشتیبانی از چندین دستگاه و کاربر
  • نصب ساده در طی چند دقیقه

درایو ریچ به‌عنوان قدرتمندترین تقویت‌کننده سیگنال موبایل محسوب می‌شود که دارای گسترده‌ترین پوشش ممکن در طول جاده است. این دستگاه می‌تواند با دورترین دکل‌های مخابراتی حتی در نواحی دور با سیگنال ضعیف، ارتباط برقرار کند.

  • توانایی برقراری ارتباط با دکل‌های مخابراتی با فاصله بیش از %74 از درایو X we Boost
  • افزایش سیگنال از طریق بوستر به میزان +50 d B
  • 5 dBm توان داون لینک آپلینک
  • پشتیبانی از چندین دستگاه و کاربر

سوالات متداول

  • آپلینک و داون لینک چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

داون لینک، سیگنال ارسال شده از یک دکل مخابراتی به موبایل شما است. آپلینک نیز سیگنال ارسال شده از طرف موبایل شما به دکل مخابراتی است.

  • چه عواملی موجب اخلال در دریافت سیگنال از سوی دستگاه های موبایل می شوند؟

فاصله دکل مخابراتی، مصالح ساختمانی، موانع فیزیکی و شرایط آب و هوایی، از جمله عوامل اختلال در دریافت سیگنال های دستگاه موبایل است.

  • افزایش توان داون لینک و آپلینک چه مزیت هایی به دنبال دارد؟

آپلینک و داون لینک قدرتمندتر موجب ایجاد دو مزیت بسیار مهم می‌شوند: سرعت اینترنت بالاتر و پوشش بیشتر. تقویت‌کننده‌ها (بوستر های) موبایل‌های تجاری می‌توانند موجب تقویت پوشش دهی شوند.

Rating: 1.0/5. From 1 vote.
لطفا صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو اصلی

question